Wbrew pozorom taka operacja to nie taktyczny zamysł rodem z wielkich bitew, a prosta czynność, która często wykonywana służy przedłużeniu żywotności naszego roweru. W końcu czysty rower jeździ lepiej i efektywniej – to wie każdy. Fakt, że w rowerze mamy baterię i silnik, a także liczniki i sterowniki, nie powinien wpływać negatywnie na dbałość o czystość roweru. To w końcu nasza inwestycja. Chronimy ją tym sposobem i wydłużamy jej żywotność. Zatem, uzbrojeni w wiedzę, będziecie mogli spokojnie umyć swój rower elektryczny. Zapraszamy do małego poradnika – dowiesz się jak dobrze wyczyścić rower elektryczny. Masz pytania? Na przykład – czym myć rower ? Jakie środki do czyszczenia roweru stosować? Nic się nie martw. Czytaj – a zrozumiesz.
Spis treści
Dlaczego regularne mycie roweru elektrycznego jest ważne?
Nie ma roweru, który się nie brudzi – chyba że stacjonarny. Każdy rower elektryczny czy zwykły poruszający się na zewnątrz jest narażony na brud. Pod różną postacią – kurz, błoto, woda, smary, oleje, elementy infrastruktury drogowej, rośliny: to wszystko bardzo chętnie dostaje się do mechanizmów roweru. Rower elektryczny niczym się tu nie wyróżnia – i dlatego wymagana jest jego regularna konserwacja i czyszczenie. Czysty napęd dobrze i efektywnie przenosi energię. Czyste zawieszenie pracuje dobrze i solidnie wybiera nierówności. Czyste obręcze i elementy mocowania kół to małe opory toczenia i mniejsze zużycie. I tak dalej – zalety czystego roweru są długą listą, którą znajduje szczęśliwy użytkownik. Ci mniej dbający są zazwyczaj mniej szczęśliwi – a tego chcemy uniknąć. Regularne czyszczenie roweru to po prostu dbanie o jego żywotność.
Jakie narzędzia i środki czyszczące są potrzebne?
Mamy obecnie ogromny arsenał sprzętowy, który pozwala na idealne umycie jednośladu – mycie ręczne roweru elektrycznego jest do tego efektowne i skuteczne. Z jednej strony duży wybór szczotek o różnym kształcie, włosiu i twardości do czyszczenia trudniej dostępnych zakamarków, takich jak elementy zawieszenia czy kaset. Do kompletu specjalne gąbki, które nie uszkadzają powierzchni. Wystarczy ciepła woda i płyn do mycia naczyń lub szampon samochodowy – ale są też specjalne płyny do mycia rowerów. Świetne rozwiązanie to pianki – popryskany rower zostawia się na chwilę, a potem znacznie łatwiej usunąć brud. Od niedawna dostępna jest też specjalna myjka dla rowerzystów (opis znajdziecie tutaj: Czysto, gdziekolwiek jesteś – Nowa mobilna myjka ciśnieniowa Muc-Off). Stworzona przez specjalistów od mycia roweru, czyli Muc-Off, ma dobrze dobrane ciśnienie i kilka innych istotnych akcesoriów pozwalających myć rower bezpiecznie.

Kroki przygotowawcze przed myciem roweru elektrycznego
Generalnie mycie roweru elektrycznego nie różni się od mycia klasycznego jednośladu. Nowoczesne rowery elektryczne, niezależnie od rodzaju zainstalowanego napędu, posiadają standard IPX taki sam jak liczniki czy czujniki prędkości, kadencji czy mocy. Czy zdarza Ci się przejechać rowerem po wodzie, w deszczu czy w błocie? Nie zmienia to ich zdolności pomiarowych i efektywności. Tak samo jest z rowerem elektrycznym. Oczywiście warto zawczasu zrobić kilka prostych kroków. Oto najważniejszy duet.
Wyłącz rower i odłącz baterię
Najważniejsze. Mycie roweru elektrycznego zacznij od wyłączenia elektryki. Odepnij licznik lub wyświetlacz (jeśli to możliwe), wyjmij lub zdemontuj baterię. Silnika nie odepniesz, ale raczej na pewno woda nie dostanie się do jego wnętrza. Uniemożliwia to jego konstrukcja oraz wodoszczelność, najczęściej na odpowiednim poziomie oznaczanym współczynnikiem IPX. Stąd nowoczesne rowery elektryczne możemy umyć ręcznie bez demontażu baterii, bo całość jest tak odporna na wodę, że mycie jej nie zaszkodzi.
Ochrona wrażliwych części
W niektórych przypadkach wyświetlacz nie może być zdemontowany, bo jest integralną częścią ramy lub kierownicy, lub przymocowany na stałe. Tak samo sterownik – choć ten z reguły jest bardzo odporny na wodę. W zabezpieczeniu może pomóc nam folia stretch – wystarczy owinąć nią szczelnie elementy, a woda będzie miała trudniejszy dostęp. Silników nie zabezpieczamy – zasadniczo większość nowoczesnych konstrukcji posiada odpowiednie otwory odprowadzające wilgoć. Zakończenia kabli możemy owinąć taśmą izolacyjną i prewencyjnie zabezpieczyć przed wilgocią.

Jak myć rower elektryczny – krok po kroku
Zatem zaczynamy! Mamy już odpowiednie narzędzia, chemię i odłączyliśmy rower od jego własnego źródła prądu. Lub zabezpieczyliśmy tak, że woda nie dostanie się do środka. Jeśli nadal masz wątpliwości – e-bike jest tak zaprojektowany, by jeździć w deszczu i przetrwać mycie za pomocą narzędzi ogrodowych, ale myjki i nurkowanie raczej odpadają. Bierzmy się do pracy!
Mycie ramy i kół
Na początek najlepsza będzie pianka do zmiękczania brudu. Produkuje ją choćby genialny Muc-Off (zestaw Essentials Bicycle Kit za sto parę złotych) lub Fenwick – kupisz świetny komplet Spa Best za ok. 220 zł i wystarczy na dłużej. Sama pianka do mycia to niewielki wydatek, ale się opłaca – chemia nie jest tak agresywna i dopasowana do elementów, jakie w rowerze są delikatne. Jeśli jest mocno brudno, to piankę pozostawiamy na rowerze na kilka minut. Potem ciepła woda, szampon rowerowy (także Muc-Off), gąbka i szczotki – do dzieła!
Myjemy najpierw ramę z wszelkiego brudu, dokładnie i metodycznie. Podobnie koła – najpierw szprychy, potem obręcze, na końcu ewentualnie opony. Po myciu opon koniecznie wypłucz gąbkę. Na pewno nazbierała drobin z ogumienia i nieopłukana zadziała następnym razem jak papier ścierny na mokro. To dlatego warto trzymać się kolejności rama-koła. Podobnie wypłucz gąbkę, jak Ci upadnie, a to się niemal zawsze zdarza. Całość spłukujemy wodą – niezbyt silnym strumieniem, pozwalając by naturalnie spłukała pianę.
Czyszczenie napędu (łańcucha, kasety, przerzutek)
Do czyszczenia napędu przydadzą Ci się szczotki – rzuć okiem na zestaw Cycle Premium Brush Kit od Muc-Off, bo kosztuje niewiele, albo np. pojedynczą szczotkę do mycia napędu od Peatys (Drivetrain Brush, 47 zł). Dzięki tym akcesoriom poradzisz sobie łatwiej. Na start zastosuj środek do usuwania smarów – pozostaw go na chwilę, żeby wniknął w zakamarki, a potem wytrzyj wszystko ściereczką. Wyjątkowo uporczywy brud usuniesz także ropą lub benzyną ftalową. Firma Dynamic produkuje bardzo dobry spray do usuwania zabrudzeń z napędu – wszystko możesz stosować, rower elektryczny nie ma tu ograniczeń. Czyść dokładnie przestrzenie między zębatkami w kasecie, same kasety, łańcuch. Czyszczenie przerzutek rowerowych przeprowadź za pomocą specjalnych szczotek – łatwiej się dostaniesz do zakamarków mechanizmu. Po gruntownym myciu całość doprowadź do czystości ściereczką i nie zapomnij o nasmarowaniu łańcucha.
Delikatne mycie elementów elektrycznych
Elementy elektryczne myj najlepiej czystą wodą i przy użyciu czystych narzędzi (szczotek, gąbek). Woda na silnikach zostanie z nich spokojnie odprowadzona, połączenia zazwyczaj są zabezpieczone przed jej wpływem.
Czego unikać podczas mycia roweru elektrycznego?
Nie stawiaj roweru do góry kołami. Woda nie będzie naturalnie spływać, a zostanie w komorach baterii lub silnika i może narobić szkód. Gdy umyjesz rower, postaw go mocno na kołach – podnieść i upuścić lekko na podłoże i pozwól wodzie naturalnie spłynąć.
Używanie myjek ciśnieniowych, zwłaszcza tych przydomowych, to temat kłopotliwy. W wypadku auta są świetne, ale rower wszystkie mechanizmy ma niemal „nagie” i silny strumień wody może uszkodzić łożyska, oringi, uszczelki, łączenia czy lakier. Może też wepchnąć wodę głębiej w mechanizmy, także te elektryczne i trwale uszkodzić rower elektryczny lub jego żywotne elementy. Naprzeciw potrzebom cyklistów wyszedł Muc-Off tworząc pierwszą mobilną myjkę do rowerów, która ma odpowiednio zredukowane ciśnienie i strumień wody, bezpieczny dla rowerów elektrycznych. ↑ Odnośnik do tematu znajdziesz wyżej ↑.
Jak suszyć rower elektryczny po umyciu?
Istnieje kilka technik. Zaufajcie suchej ściereczce z mikrofibry – doskonale spełni swoją rolę, o ile jest sucha i świeża. Reszta to Wasza dokładność, która powinna załatwić sprawę. Strumień sprężonego powietrza może pomóc, ale warto uważać, aby nie przedobrzyć – z łatwością przeniesie drobinki wody głębiej.
Usuwanie nadmiaru wody
Wodę najprościej usunąć tak, jak pisaliśmy nieco wyżej – upuścić rower na koła z wysokości około pół metra. W żadnym wypadku nie zaszkodzi to mechanizmom, a kinetka zrobi resztę i wypchnie wodę z mechanizmów. Większość nowoczesnych jednostek elektrycznych ma otwory, którymi usuwa wilgoć – wszak może nas złapać deszcz czy inne sytuacje, z którymi konstrukcja roweru elektrycznego musi sobie radzić. Przecieramy rower ściereczką z mikrofibry, nie obracamy kołami do góry.
Sprawdzenie stanu elektroniki przed ponownym montażem baterii
O ile nie utopiliśmy silnika w wodzie po kierownicę, to nic się nie stanie. Końcówki połączeniowe są pokryte specjalnymi substancjami, które wspomagają podróż prądu z baterii do silnika i sterownika, oraz mają właściwości przeciwdziałające korozji. Elektronika takie normalne, solidne mycie przetrwa bez większego uszczerbku. Warto oczywiście, aby styki były czyste i wolne od wilgoci – przed założeniem baterii warto odczekać umowną godzinę. Jeśli rower ma baterię zintegrowaną, a pozostawiliśmy ją w obudowie ramy, nie wpłynie to na działanie elektroniki. Więcej o bateriach przeczytacie tutaj: Akumulatory do roweru elektrycznego – wszystko co musisz wiedzieć, aby spać spokojnie. Znajdziecie tam sporo wiedzy o bateriach i ogniwach, co pomoże Wam pewniej podchodzić do kwestii czyszczenia roweru elektrycznego.

Jak konserwować rower elektryczny po myciu?
Konserwacja roweru elektrycznego po gruntownym czyszczeniu nie różni się specjalnie od tego, co robimy w wypadku roweru bez wspomagania. Czystość roweru elektrycznego i jego konserwowanie pozwala mu lepiej chronić się przy ponownym brudzeniu. Oczywiście pewne elementy jak np. łańcuch, narażone na większe siły, wymagają solidnego smarowania, ale robimy to także nie tylko przy okazji mycia. Na co więc zwracamy uwagę?
Smarowanie napędu
Kto smaruje – ten jedzie! Odwiecznie prawdziwe i stuprocentowo aktualne. Używamy smarów przeznaczonych do naszego jednośladu – do łożysk, ścisków hamulca, osi, zębatek i łańcuchów. Czasami będą to oddzielne rodzaje chemii. Więcej uwagi warto poświęcić łańcuchowi – warto pamiętać, że rodzajów smaru jest kilka, na różną pogodę. Łańcuch roweru elektrycznego zazwyczaj różni się nieco od normalnego wytrzymałością. Sam łańcuch w rowerze elektrycznym przenosi znacznie większe siły, więc jego smarowanie jest kluczowe. Napęd w e-bike’u musi być zawsze dobrze nasmarowany. Samo smarowanie łańcucha to czynność prosta – wykonujmy ją jednak dokładnie i dbajmy o to, by smar dotarł do wszystkich ogniw.
Sprawdzanie stanu technicznego roweru
Po każdym myciu, korzystając z sytuacji, że rower jest czysty a jego elementy widoczne, sprawdźmy stan techniczny naszego pojazdu. Oto krótka checklista:
- ✔ ogumienie – odpowiednie ciśnienie, brak zabrudzeń, przebić, otarć;
- ✔ hamulce – praca układu, przy hydraulice kontrola płynu, stan klocków lub zacisków;
- ✔ zawieszenie – praca dumpera i amortyzatora;
- ✔ akcesoria dodatkowe – oświetlenie;
- ✔ napęd – praca mechanizmu na całym zakresie przełożeń, płynna praca przerzutek, łańcuch nie przeskakuje, nawet przy większym nacisku na pedały.
Jak często należy myć rower elektryczny?
Zasadniczo – po każdym ubrudzeniu. To żadna wiedza tajemna, nie ma tu obostrzeń. Po prostu jest brudny – to go myjesz. Oczywiście poziom zależy od Ciebie – miesiąc jazdy po mieście, bez kałuż, błota i tarniny w szprychach to nie problem. Gorzej, jak czekasz miesiąc, aż to z roweru odpadnie – wtedy myj go zdecydowanie częściej. Dla kolarzy MTB każda przejażdżka kończy się gruntownym myciem roweru, zupełnie jak u fanów off-roadu.
Czy można myć rower elektryczny myjką ciśnieniową?
Jak już wspomnieliśmy, popularne karchery mogą uszkodzić rower. Z racji dużego ciśnienia roboczego z jednej strony i elementów pracujących bez osłony z drugiej, ich spotkanie może być dla nas nieco kłopotliwe. Woda pod dużym ciśnieniem zostanie wepchnięta w elementy pracujące napędu czy łożyska silnika, najczęściej wraz z zabrudzeniami. Dlatego albo unikajmy myjek z zasady, albo stosujmy te przeznaczone stricte do rowerów, jak wspomniany model Muc-Off. Częsta myśl, aby dokładnie umyć rower zbiega się z chęcią, aby przeprowadzić mycie roweru na myjni – ale jest to proces o podobnym ryzyku jak używanie myjek ciśnieniowych.
Prawdziwy turysta z mydła nie korzysta, czyli dlaczego myć e-bike?
Przysłowia deprecjonujące nasz nabożny stosunek do higieny to narodowa specjalność – vide „częste mycie skraca życie”. Nie dajmy się zwieść. Higiena mechaniczna roweru elektrycznego to fundamentalne działanie mające na celu zapewnienie mu jak najlepszych warunków pracy. Często ciężkiej i podatnej na wpływy zewnętrzne – jak w niemal każdym rowerze. Warto wyrobić sobie dobre nawyki i nie porzucać ich podczas swojej rowerowej przygody. Traktujmy rower elektryczny jak dobrego przyjaciela, który cieszy się, gdy jest czysty. Zadbajmy więc wspólnie o ten uśmiech. Mamy nadzieję, że udało nam się Wam pokazać podstawowe środki, by to osiągnąć.