Dołącz do nas

Co chcesz znaleźć?

Części

Akumulatory do roweru elektrycznego – kluczowe informacje i porady

Akumulatory do roweru elektrycznego to dziś prawdziwy popis umiejętności inżynierów i designerów. Jest to funkcjonalne serce naszego e-bike’a, bez którego nie będzie mógł on korzystać ze wsparcia silnika elektrycznego. Nieustanny postęp wymusza na użytkownikach trzymanie palca na przysłowiowym pulsie, by nie przeoczyć żadnej nowinki i być na bieżąco. Z drugiej strony nowoczesne baterie do roweru elektrycznego stają się poligonem doświadczalnym, a producenci, mając świadomość gwałtownego rozwoju rowerów elektrycznych, zaczęli traktować temat niezwykle poważnie, co pozwoliło na wdrażanie kolejnych nowinek.

Zintegrowany akumulator roweru elektrycznego w ramie roweru

Standard użytkowy, jaki generują nowe baterie elektryczne do rowerów, każe uzupełniać swoją wiedzę w sposób systematyczny. Dlatego dzisiejszy artykuł przybliży Wam tematykę w odniesieniu do współczesnego rynku i możliwości. Jeśli mieliście wątpliwości – to małe wademekum przypomni Wam o tym, co jak i gdzie dzieje się w krainie, gdzie rządzą baterie do roweru elektrycznego.



Jakie rodzaje akumulatorów w e-bike’ach są montowane przez producentów?

Akumulatory do rowerów jeszcze niedawno wykazywały większą polaryzację jeśli chodzi o technologię. Ale intensywny rozwój sprawił, że pojawiła się potrzeba ujednolicenia rozwiązań dla lepszego wykorzystywania silników – stąd po skromnych eksperymentach z modelami żelowymi czy opieranymi o inne składowe, akumulator do rowerów elektrycznych stał się głównie litowo-jonowy. I to stało się standardem – zmieniają się tylko pojemności, czas ładowania czy żywotność w cyklach. Popularny LiOn skutecznie wyparł inne akumulatory do roweru elektrycznego, łącząc w sobie idealny kompromis wagi, mocy i odporności.

Montaż baterii

Ze względu na mocowanie możemy podzielić baterie do roweru na te montowane oddzielnie i zintegrowane. Te drugie stanowią o sile nowych generacji e-bike’ów i jak nazwa wskazuje, już na etapie produkcji założono, że będą one integralną częścią ramy – najczęściej dolnej rury. Z kolei modele montowane oddzielnie to domena zestawów konwertujących. Mocowania są obecnie różne – nie ma obowiązującego wzorca. Początkowo ograniczano się do wersji pod bagażnikiem z tyłu, ale teraz mamy także akumulatory montowane na kierownicy, w miejscu bidonu czy pod górną rurą ramy. Miejsce wybiera się tak, aby kable miały jak najprostszą drogę do silnika, często także jak najkrótszą. Dlatego mocowanie zintegrowane spotkamy najczęściej w rowerach z silnikiem centralnym, a baterie w rowerach elektrycznych konwertowanych ze zwykłych jednośladów niejako „muszą” znaleźć sobie miejsce na rowerze, by stać się źródłem zasilania dla silnika.

Pojemność akumulatorów – co już jest standardem na rynku?

Standard w wypadku baterii w rowerach zmienia się stale, ponieważ producenci poszukują rozwiązań zwiększających pojemność. Większa pojemność to więcej Wh przy tym samym napięciu, a więc albo większa moc, albo zwiększenie ilości cykli. Obecnie standard minimum to 500 Wh, w nadchodzącym roku, o ile technologia nie zmieni się nagle, będzie to z pewnością od 600 Wh w górę dla normalnego użytkowania, a ponad 750 Wh dla zaawansowanych rowerów elektrycznych.

Na jakie parametry akumulatora do roweru elektrycznego zwrócić uwagę?

W gąszczu informacji można ulec złudzeniom. Bateria do roweru elektrycznego ma jednak określone parametry użytkowe i powinniśmy umieć je odczytać przed zakupem. Akumulator do roweru elektrycznego będzie pracować w różnych zakresach, a obciążony szybciej się wyczerpie. Dlatego odpowiedni dobór parametrów jest istotny. Oto najważniejsze czynniki:

  • Woltaż; bateria powinna mieć taki sam woltaż jak silnik – jeśli mamy silnik 36 V, stosujemy baterię o takim samym napięciu; teoretycznie można zasilać baterią 48 V silnik 36 V, ale skróci to jego żywotność;
  • Pojemność energii Wh (watogodzina); im większa, tym dłużej silnik będzie pracować, lub uzyska większą moc;
  • Pojemność mAh (miliamperogodzina); wartość ta wskazuje, ile prądu bateria może dostarczyć przez godzinę, zanim zostanie całkowicie rozładowana – jeśli akumulator ma pojemność 10 mAh, oznacza to, że może dostarczać prąd o natężeniu 10 mA przez godzinę lub prąd o natężeniu 1 mA przez 10 godzin;
  • Kompatybilność; szczególnie istotna w przypadku baterii zintegrowanych – tu połączenie zamiennika z oryginałem może być trudne, jeśli jest nielicencjonowane; warto zadbać o jak najpełniejszą zgodność.

Na jak długo wystarcza taki akumulator w rowerze elektrycznym?

Bazując na akumulatorze 500 Wh pracującym na silniku 36 V, wartości będą różne w zależności od obciążeń, jakim będzie poddawany. 500 Wh na tym silniku to 75 do 90 km wsparcia, 625 Wh – od 95 do 120, a najmocniejszy 750 Wh na 120 do 150 km. Mówimy wciąż o wartościach idealnych, czyli bez wiatru, deszczu, w idealnej temperaturze i bez większych wzniesień. Więcej o maksymalnym zasięgu roweru elektrycznego pisaliśmy w innym artykule. Najczęściej to także wartości podawane dla trybu ECO. Warto skorzystać z naszego kalkulatora zasięgu roweru elektrycznego, aby oszacować realne zasięgi waszego e-bike’a.

A co z użytkowaniem długotrwałym, całościowym?

Generalnie akumulatory do roweru elektrycznego mają żywotność określoną w ilościach cykli. Obecnie minimalna wartość urosła do 800 cykli. Przy czym jeśli użytkownik weźmie swój akumulator do roweru elektrycznego i naładuje go z 25% do 75%, to nie „zużył” jednego cyklu, a tylko jego połowę. Oczywiście w warunkach codziennego użytkowania nie prowadzimy takiej matematyki, a ładowanie akumulatora raz dziennie do pełna to i tak ponad dwa lata codziennej jazdy. Producenci prowadzą aktualnie dość intensywne badania, aby baterie wytrzymywały jeszcze więcej cykli.

Jak wygląda ładowanie takiej baterii do e-bike’a?

Jeśli korzystamy z markowego sprzętu, producent zadbał o to, aby wraz z baterią dotarła do nas dedykowana dla danego modelu ładowarka. Jest to najbezpieczniejszy i najefektywniejszy sposób ładowania. Obecna technologia przyspiesza proces – niektóre z baterii można naładować „na szybko” do 75-80% w 1,5 h – pełne ładowanie jest niewiele dłuższe. Nowoczesne ładowarki wyposażone są w systemy antyprzepięciowe, aby akumulator nie uległ uszkodzeniu, a wkrótce spotkamy na pewno nowe zabezpieczenia. Mówi się o wprowadzeniu czujników reagujących na pęknięcia akumulatorów.

W wypadku baterii montowanych oddzielnie używamy ładowarek o takim samym woltażu i oczekujemy na pełne załadowanie po podpięciu do sieci. Generalnie w zależności od zastosowanej technologii mówimy o czasie od dwóch do nawet pięciu godzin – wszystko oczywiście zależy od pojemności akumulatora roweru elektrycznego.

Ile kosztuje dobry akumulator do roweru elektrycznego?

Zaawansowany akumulator do rowerów elektrycznych to spory wydatek – jednak wciąż stanowiący część ceny całego roweru. W zależności od pojemności ceny będą się wahać, najczęściej też modele markowe są dużo droższe – co jest zrozumiałe. Oto przykładowe kwoty dla dobrych, solidnych modeli produkowanych przez uznane firmy na rynku.

Bateria SRAM Eagle Powertrain do roweru elektrycznego

SRAM Eagle Transmission Powertrain (720 Wh)

Sugerowana cena producenta: 4299 zł

Bateria Shimano STEPS BT-E8016

Shimano STEPS BT-E8016 (630 Wh)

Sugerowana cena producenta: 3759 zł

Bateria Shimano STEPS BT-EN405

Shimano STEPS BT-EN405 (504 Wh)

Sugerowana cena producenta: 3159 zł

Bateria Yamaha 500 GT

Yamaha 500 GT (500 Wh)

Sugerowana cena producenta: 6019 zł

Jak powinno się przechowywać akumulator rowerowy?

Baterie do rowerów elektrycznych nie znoszą nagłych zmian temperatury, a więc najlepiej nie pozwalać by zmarzły ani się przegrzewały. Najkorzystniejsze będzie suche, stabilne środowisko z temperaturą bliską pokojowej. Oczywiście wilgoć także jest niepożądana – nie uszkodzi ona samych akumulatorów, ale może powodować pojawienie się śniedzi na stykach, co zakłóci przepływ prądu. Jeśli to bateria zintegrowana, można zostawić ją w ramie roweru lub wyjąć, a miejsce po niej zabezpieczyć – najczęściej firmową zaślepką. Wyjmowanie baterii ma sens, gdy rower będzie przebywać w trudniejszych warunkach i nagłych spadkach temperatury. Wyjętej baterii nie przykrywamy i nie owijamy.

Warto także pamiętać, że nie należy dopuszczać do całkowitego rozładowania baterii. Akumulatory do roweru elektrycznego stracą wtedy część pojemności, i jej odzyskanie może być utrudnione. Dlatego co jakiś czas warto kontrolować poziom – dobrze, aby utrzymywany był na pułapie minimalnym 75-80%. Zwiększa to żywotność akumulatorów.

Akumulator do rowerów elektrycznych bez tajemnic

Nasze krótkie wademekum postępowania z bateriami może przydać się posiadaczom e-bike, jak i tym którzy dopiero planują zakup roweru elektrycznego. Rozwój tej gałęzi rowerowego rynku jest nieunikniony i postępuje w tempie geometrycznym – co roku, jednośladów ze wspomaganiem będzie więcej. Im lepiej poznamy solidne zasady ich funkcjonowania i zasilania, tym lepiej. Pamiętajmy, że możliwości roweru elektrycznego rosną, ale związana jest z tym także wytrzymałość akumulatora i to, na jaki wysiłek jest przeznaczony.

Kliknij, aby skomentować

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz również

E-BIKE

Udane małżeństwa pojawiają się na styku całkiem różnych doświadczeń. Przywołajmy choćby historię Forda GT, który jest związkiem szczupłej Brytyjki w nadwoziu i amerykańskiego zapaśnika...

Porady

Zetknięcie silnika elektrycznego z konstrukcją klasycznego roweru otworzyło kolarzom drogi rozwoju, o jakich nie myśleli jeszcze dekadę temu. Błyskawiczny rozwój technologii dał nam wsparcie,...

Porady

Rower elektryczny zimą – czy to możliwe? Ależ oczywiście! Czy można jeździć normalnym rowerem zimą? Tak. Jeśli tylko tego chcesz, rower elektryczny zimą może...

E-BIKE

Pivot Shuttle LT – rower idealny na wymagający czas. Rower z topowej półki wykonany pod użytek na trzecią i czwartą wojnę światową, drogi, muskularny...

E-Bikers.pl to kompleksowy portal poświęcony wszystkim miłośnikom rowerów elektrycznych i nowoczesnej mobilności. Znajdziesz u nas najnowsze informacje, porady i recenzje dotyczące rowerów elektrycznych, ale również akcesoriów i elektroniki. Nasz blog to idealne miejsce zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych użytkowników e-bike'ów, którzy chcą być na bieżąco z trendami oraz nowościami na rynku. Nasz portal jest nie tylko skarbnicą wiedzy dla e-bikerów, ale także przewodnikiem dla wszystkich, którzy chcą dołączyć do rosnącej społeczności rowerzystów elektrycznych.

Copyright © 2024 e-bikers.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.