Dlaczego rowery elektryczne muszą mieć specjalny łańcuch?
Rowery elektryczne różnią się od tradycyjnych rowerów nie tylko konstrukcją, ale również wymaganiami dotyczącymi napędu. Chociaż w wielu przypadkach zwykły łańcuch rowerowy będzie wystarczający, rowery elektryczne, szczególnie te o wyższej mocy, wymagają specjalnych łańcuchów. Istnieje kilka powodów, dla których elektryki powinny być wyposażone w dedykowany do e-bików specjalny łańcuch:
Wyższa moc silnika
Rower elektryczny wyposażony w silnik wspomagający pedałowanie generuje większe obciążenie na napęd w porównaniu do roweru tradycyjnego. Silnik elektryczny, w zależności od mocy, może dostarczać znaczną ilość momentu obrotowego, szczególnie przy ruszaniu lub podjazdach. W rowerach o wyższej mocy, zwłaszcza w rowerach e-MTB lub rowerach szosowych, moment obrotowy generowany przez silnik jest znacznie wyższy, co wymaga stosowania łańcucha, który wytrzyma takie przeciążenia.
Większe obciążenie napędu
W przypadku rowerów elektrycznych napęd jest wystawiony na dodatkowe obciążenie ze względu na wspomaganie silnika. Podczas pedałowania, rowerzysta nie tylko wkłada swoją siłę, ale także wspomaga go silnik, który dodaje swoją moc do napędu. Z tego powodu łańcuch na rowerze elektrycznym może ulegać szybszemu zużyciu, szczególnie gdy obciążenie jest duże (np. podczas jazdy po stromych wzniesieniach). Standardowy łańcuch może nie być wystarczająco wytrzymały, co prowadzi do jego szybszego zużycia, a nawet ryzyka zerwania.
Trwałość i wytrzymałość
Specjalne łańcuchy przeznaczone do rowerów elektrycznych są zazwyczaj mocniejsze i bardziej wytrzymałe niż te stosowane w tradycyjnych rowerach. Wykonane z mocniejszych materiałów, takich jak stal o wyższej twardości lub z powłokami antykorozyjnymi, są w stanie lepiej znosić długotrwałe i intensywne użytkowanie, jakie może wystąpić w przypadku rowerów elektrycznych.
Zabezpieczenie przed zerwaniem
Specjalne łańcuchy do rowerów elektrycznych są często projektowane w taki sposób, aby minimalizować ryzyko ich zerwania w trudnych warunkach. Dzięki wzmocnieniom, większej odporności na rozciąganie oraz lepszej odporności na rdzewienie i korozję, zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa, co jest kluczowe dla rowerzystów korzystających z rowerów elektrycznych, szczególnie w trudnym terenie.
Jak moc silnika działa na łańcuch w rowerze elektrycznym?
Moc silnika elektrycznego w rowerze, która działa na łańcuch, zależy od wielu czynników, w tym od mocy samego silnika, typu napędu, przełożeń oraz warunków jazdy. Zwykle moc silnika elektrycznego w rowerach elektrycznych waha się od około 250 W do 750 W (w rowerach, które można legalnie użytkować na drogach publicznych w wielu krajach).
Silnik elektryczny w rowerze zwykle wspomaga pedałowanie, czyli pracuje wraz z napędem mechaniczny (pedałami i łańcuchem). Istnieją różne typy systemów:
- Silnik w piaście – w tym przypadku silnik znajduje się w jednym z kół (przednim lub tylnym). Moc przekazywana jest bezpośrednio na koło, a łańcuch służy jedynie do przekazywania mocy na tylne koło przy użyciu przełożeń, jeśli rower posiada kasetę i przerzutkę.
- Silnik w korbie – ten system silnika przekazuje moc bezpośrednio na korbę i łańcuch, co sprawia, że siła napędu jest bardziej zintegrowana z tradycyjnym mechanizmem rowerowym. W takim przypadku silnik może działać bezpośrednio na łańcuch, a moc przekazywana na niego może być dostosowana do wybranego biegu.
W przypadku roweru elektrycznego z silnikiem umieszczonym centralnie wartość mocy, którą silnik przekazuje na łańcuch, może wynosić około 250-750 W, ale dla pełnej wydajności silnika, w zależności od ustawień i trybu wspomagania, obciążenie na łańcuchu będzie zmieniać się w zależności od prędkości jazdy, rodzaju terenu oraz kadencji pedałowania.
Zobacz również: Konwersja klasycznego roweru na elektryczny – czy warto przerabiać w ten sposób rowery?
Warto jednak pamiętać, że siła, która trafia na łańcuch, jest również uzależniona od rodzaju trybu jazdy. W najmocniejszych trybach zwanych „turbo” lub „high”, silnik działa z pełną mocą, co może powodować wyższe obciążenie łańcucha. W trybach oszczędnych lub przy niższych prędkościach wspomaganie jest mniejsze, a przez to obciążenie łańcucha niższe.
Jeśli chodzi o konkretną siłę wywierającą nacisk na łańcuch, zależy to również od rodzaju napędu, przełożeń, masy rowerzysty oraz terenu, po którym będziemy się poruszać.
Czy taki łańcuch trzeba specjalnie konserwować?
Łańcucha przeznaczonego do roweru elektrycznego nie trzeba konserwować w wyjątkowym sposób, w porównaniu do tradycyjnego łańcucha. Ważniejszy sam skład preparatu, którym będziemy smarować. Warto sięgnąć po smar przeznaczony do rowerów elektrycznych. Są to najczęściej smary tworzące gęstszą powłokę, która lepiej radzi sobie z odpychaniem zanieczyszczeń od łańcucha oraz wykazuje dłuższą żywotność.
Jaki łańcuch do roweru elektrycznego warto wybrać?
Wybór odpowiedniego łańcucha do roweru elektrycznego zależy od kilku czynników, takich jak typ roweru, moc silnika, styl jazdy i warunki, w jakich jeździsz. Warto wybierać łańcuchy sprawdzonych firm i w razie możliwości nie mieszać za bardzo napędów Shimano i SRAM. Jeśli nasz napęd opiera się o kasetę i przerzutkę Shimano i silnik STEPS to wybierzmy łańcuch z grupy STEPS, np. CN-E8000 lub CN-E6070. Warte uwagi są także łańcuchy marki KMC oznaczone literą „E” oraz modele marki Connex. Są zdecydowanie mniej znane, ale zbierają bardzo pozytywne opinie wśród użytkowników rowerów elektrycznych.
Do roweru elektrycznego warto wybrać dedykowany łańcuch i smar przeznaczony do e-bikeów
Wybór odpowiedniego łańcucha do roweru elektrycznego jest kluczowy dla zapewnienia trwałości i efektywności napędu. Najważniejsze czynniki, które należy wziąć pod uwagę, to rodzaj napędu (silnik w piaście lub w korbie), wytrzymałość łańcucha, liczba biegów oraz materiał, z którego jest wykonany. W przypadku rowerów z silnikiem w korbie, który przekazuje dużą moc na łańcuch, warto zainwestować w mocniejsze łańcuchy, takie jak modele dedykowane rowerom górskim. Istotne jest również, aby łańcuch miał powłokę odporną na korozję, co wydłuża jego żywotność, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Regularna konserwacja, jak smarowanie i czyszczenie, jest niezbędna dla utrzymania optymalnej pracy napędu i wydłużenia żywotności łańcucha. Warto zapoznać się z naszą ofertą i wybrać łańcuch sprawdzonej marki takiej jak: Shimano, SRAM, KMC czy Connex.