Mniej znaczy więcej, czyli dlaczego Merida eONE-SIXTY SL 2025 to idealny rower?
Merida eONE-SIXTYSL to lżejszy odpowiednik serii 10K. Jest pierwszym rowerem Meridy z silnikiem Boscha z serii Performance Line, ale co ważniejsze dla wielu, pierwszym, który przekroczył mityczną wagę 20 kg. W rozmiarze L waży jedynie 19,7 kg. To świetny wynik, osiągnięty przez nowy design ramy, wieńczący wieloletnie doświadczenia firmy w poszukiwaniu udanej geometrii i dobrej technologii. W redukcji wagi niemałą cegiełkę dołożył będący sercem układu elektrycznego nowy silnik Boscha, który sam w sobie jest stosunkowo niewielki. Merida stworzyła kapitalny rower wyczynowy, będący rewelacyjnym balansem między wagą, mobilnością, skalą wspomagania i dynamiką.
Otrzymujemy pojazd wyjątkowy – świetny na traile, do lekkiego enduro, na trasy XC. Dający dużą przyjemność z jazdy i ciągnący w stronę roweru, który przede wszystkim daje nam pojeździć i pomaga w sposób bardzo dyskretny, a dopiero potem „chwali się” watami silnika i pojemnością baterii. Dla wielu szukających zbalansowanego jednośladu w klasie premium Merida eONE-SIXTY SL będzie więc rowerem idealnym. Fabrycznie dostajemy tu produkt gotowy do ekstremalnej jazdy, świetnie wykonany i doskonale dopasowany do potrzeb współczesnego kolarza górskiego. Bosch Performance Line SX daje sporo mocy, ale ma niewielką wagę, a Merida z baterią kompletnie nie wygląda na ebike.
Silnik, bateria – czyli jak budzić apetyt na jazdę?
Na pierwszy rzut oka w ogóle trudno dostrzec, że rower jest elektryczny. Silnik Boscha jest tak genialnie wkomponowany w strukturę roweru – do tego mamy konforemną baterię sprytnie schowaną w karbonowych objęciach nowej ramy Meridy. Bateria to skromniejsza wersja typowego zasilania Boscha – wersja OneTube o pojemności 400 Wh. Oczywiście dostępny jest range extender, który zwiększa jej pojemność do 650 Wh, ale wymaga wtedy pożegnania z bidonem.
Sam silnik to nowoczesna jednostka z najwyższej półki – Performance Line SX, który daje 55 Nm momentu obrotowego. Zespolono go z całością układu oczywiście za pomocą niezawodnego Bosch MiniRemote. System Controller wkomponowany jest w górną rurę ramy, a całością sterujemy z nowym wyświetlaczem Purion 400. Mamy tu więc topowy układ o dość lekkiej konstrukcji i stosunkowo umiarkowanym wspomaganiu. Producent poszedł w tę stronę, i uważamy, że to świetny krok. Rower nie upiera się, by jechać za nas, ale zachęca nas do trwałej i sumiennej pracy.
Merida z nowym silnikiem Bosch to świetny komplet. Silnik jest niewielki, zasięg rozszerzony – w pełni dostępny, a jeśli z niego nie korzystamy, rower niespecjalnie z tego powodu cierpi. Nadal wymaga od nas intensywnej pracy, ale przecież to o to właśnie chodzi! Wspomaganie bosch jest dyskretne, ale solidne. Niezawodne serwisowo i doskonale komponujące się z nową ramą.
Zawieszenie i napędy
Rower posługuje się napędem 1×12 firmy SRAM z serii AXS XX Eagle Transmission. To w pełni bezprzewodowy układ będący topowym wcieleniem tego, co Amerykanie oferują w swojej gamie modelowej. Karbonowy wózek, odporna na uderzenia konstrukcja, doskonała kalibracja – do eMTB tej klasy pasuje idealnie.
Rower zawieszony jest na najlepszej amortyzacji od FOXa z równym skokiem 160 mm z przodu i z tyłu – w masywniejszym One Sixty ten skok wynosi 174/170. Z przodu mamy tu amortyzator i widelec FOX 36 Float Factory GRIP X, natomiast za rewelacyjną pracę tylnego zawieszenia odpowiada damper FOX Float X Factory. Całość świetnie pracuje, rower fabrycznie oparty jest na kołach 29” i ogumieniu MAXXIS ASSEGAI, z serii MaxxGrip i MaxxTerra.
Progresywna geometria
Nowoczesna i progresywna geometria ramy podkreśla dynamiczny charakter roweru, który zaprojektowano z myślą o wymagającej jeździe. Płaski kąt główki ramy (64º) w połączeniu z bardzo stromym kątem podsiodłowym (78,5º) oraz długim reach’em wynoszącym 489 mm (dla rozmiaru L) i widełkami łańcuchowymi o długości 450 mm, mają zapewniać pewną, stabilną jazdę przy jednoczesnym zachowaniu swobody manewrowania.
Pełna tabela i wartości dla poszczególnych rozmiarów znajduje się poniżej:
XS | S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|---|
Kąt główki ramy (st) | 64° | 64° | 64° | 64° | 64° |
Kąt rury podsiodłowej (st) | 78,5° | 78,5° | 78,5° | 78,5° | 78,5° |
Reach (mm) | 420 | 443 | 466 | 489 | 512 |
Stack (mm) | 611 | 616 | 620 | 625 | 629 |
Baza kół (mm) | 1202 | 1228 | 1253 | 1278 | 1303 |
Chainstay (mm) | 450 | 450 | 450 | 450 | 450 |
Wysokość suportu (mm) | 275 | 275 | 275 | 275 | 275 |
Rura podsiodłowa (mm) | 400 | 410 | 425 | 445 | 465 |
eONE-SIXTY SL: ceny i wersje
Topowa odmiana oparta o karbonową ramę to wydatek rzędu blisko 11 tysięcy euro, co plasuje ten rower w segmencie premium. Jeśli skusimy się na tańszy osprzęt, wejściowa wersja to SL 6000 oparta o Shimano Deore oraz amortyzator Marzocchi Z1 i dumper Marzocchi Bomber za cenę 6400 €. Półkę wyżej tej wersji, a tuż przed odmianą top mamy SL 8000, gdzie amortyzacja oparta jest o układy firmy RockShox, ale przełożenia to już bezprzewodowa seria GX od SRAM. Za tę wersję firma każe zapłacić blisko 8500 €.
Merida eONE-SIXTY SL: ebike idealny?
Ciekawe rozwiązania, kapitalna rama z nowoczesnym silnikiem, kilka dodatków – na przykład fabryczny multitool pod siodełkiem sprawiają, że na ten rower elektryczny patrzy się z zachwytem i z zachwytem nim jeździ. Jest fantastycznie lekki, dynamiczny, świetnie wchodzi w zakręty i daje ogrom możliwości na trudniejszych szlakach. Jednocześnie wciąż przypomina nam, że jest rowerem, a my – kolarzami, którzy muszą kręcić, by jechać. Świetne wykonanie, doskonałe pomysły będące owocem długoletniego doświadczenia – oto rower elektryczny, w którym można się swobodnie zakochać. Czy to propozycja małżeństwa, o którym mówiliśmy na wstępie? Powiedzcie „Tak” – nie zawiedziecie się.
Więcej szczegółowych informacji na temat tego modelu znajdziecie na stronie producenta.
O marce Merida
Merida to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek rowerowych na świecie, ceniona za innowacyjność, jakość oraz precyzję wykonania. Założona w 1972 roku na Tajwanie, firma zdobyła zaufanie miłośników kolarstwa na wszystkich kontynentach, oferując zarówno rowery górskie, szosowe, jak i miejskie. Dzięki zaawansowanym technologiom, takim jak hydroformowanie ram, oraz współpracy z profesjonalnymi kolarzami, Merida stale doskonali swoje produkty, odpowiadając na potrzeby wymagających użytkowników. Dziś rowery Merida wyróżniają się nowoczesnym designem i niezawodnością, stanowiąc doskonały wybór dla amatorów i profesjonalistów.
Oficjalna strona: merida-bikes.com
Media: Facebook, Instagram, YouTube