Dołącz do nas

Co chcesz znaleźć?

Newsy

Dofinansowanie do rowerów elektrycznych w 2025 roku – program „Mój rower elektryczny” NFOŚiGW

W przyszłym roku czeka nas spora niespodzianka. Rząd zdecydował, że położy poważne fundusze, aby wesprzeć dofinansowanie do rowerów elektrycznych. Po co? Aby zwiększyć elektromobilność Polek i Polaków, dać nam możliwość łatwiejszego zakupu dobrego e-bike’a i uruchomić w nas większą ambicję „urowerowienia” naszego świata na wzór państw zachodnioeuropejskich. Program będzie obowiązywał cztery lata, przynajmniej w założeniu dorzucając do zakupu roweru elektrycznego ponad 300 milionów złotych.

Program mój rower elektryczny

Projekt „Mój Rower Elektryczny” to idealnie skrojona dotacja na rower elektryczny. Będzie można dostać sporą rekompensatę, o ile spełni się warunki i cieszyć sprzętem, na który normalnie być może byśmy sobie nie pozwolili. Ten kijek ma też drugi koniec – ceny elektryków na pewno częściowo wzrosną, ponieważ każdy będzie chciał na nich zarobić. Nie planujemy takiej praktyki, i mamy nadzieję, że nasz artykuł zachęci Was do sięgania po benefity tego programu. Zapraszamy do poznania szczegółów.



Podstawowe założenia i informacje programu „Mój rower elektryczny”

Konsultacje społeczne trwały w lipcu i pozwoliły wykreślić ramy działania tego programu. Podstawowe założenia to:

  • Program trwa w latach 2025-2029 w trybie ciągłym lub do wyczerpania puli finansowej
  • Refundacja może wynosić do 50% kwoty wyjściowej, jednak nie więcej niż 5000 zł dla zwykłych rowerów i 9000 dla rowerów typu cargo;
  • Z dotacji mogą skorzystać nie tylko osoby fizyczne, ale także jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą;

Przedsiębiorcy ujęci w tym programie znajdują się pod poniższymi kodami.

Kod PKDOpis
49.41.Ztransport drogowy towarów (wszelkie firmy kurierskie działające w aglomeracjach miejskich i poza nimi, dostawcy, kurierzy indywidualni)
53.10.Zdziałalność pocztowa objęta obowiązkiem świadczenia usług powszechnych (operator publiczny)
53.20.Zpozostała działalność pocztowa i kurierska
77.21.Zwypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego (niezależnie od miejsca w którym miałoby się to odbywać – na terenie RP)

Kto może skorzystać z programu „Mój rower elektryczny”?

Generalnie ustawodawca założył dość szerokie spektrum dostępu do programu – wychodząc z założenia, że im powszechniejszy on będzie, tym lepiej wykorzystane zostaną środki. Przy czym ważne jest to, że za rower płacimy w całości sami, a dopiero potem ubiegamy się o refundację części środków, wypłacanych nam w formie rekompensaty. Dla niektórych będzie to przeszkoda, ale z drugiej strony powinno to powstrzymać tendencje do sztucznego podwyższania cen. Fundamentalne założenie – rower musi być nowy. Nie ma miejsca na używane, poserwisowe czy innego pochodzenia. Do tego rower musi przetrwać określony czas w użyciu – minimum dwa lata.

Aby spełnić warunki, rower należy też oznakować na policji stosownym grawerem na ramie (oznaczenie składające się z 4 liter i 6 cyfr) – można to zrobić indywidualnie, a można także podczas akcji znakowania rowerów. Po szczegóły wystarczy zadzwonić do najbliższej komendy. Przez pierwsze dwa lata rower musi być też oznaczony plakietką informującą o tym, że skorzystano z dotacji. Osoby fizyczne mogą wziąć dotację tylko na jeden rower. Samorządy i prowadzący działalność gospodarczą są ograniczeni tylko przez swoje potrzeby. Wszystkie szczegółowe informacje na temat programu możesz znaleźć na rządowej stronie gov.

Miejski rower elektryczny na placu

Jakie modele rowerów elektrycznych klasyfikują się do programu NFOŚiGW?

Precyzyjne ustawienie parametrów rowerów, które mogą zostać objęte refundacją części zakupów w ramach programu, zostało nakreślone już w lipcu po konsultacjach. Pomysł może wprowadzić do obiegu ponad 46 tysięcy jednośladów, ustawodawca skorzystał więc z okazji, by zachęcić do ekologicznego podejścia i napędzenia części rynku. Wytyczne obejmują część zagadnień znanych z rowerów bez wspomagania oraz nowszych wynikających z popularności elektryków.

Założenia techniczne są następujące:

  • Rower spełnia najważniejsze wymogi techniczne: ma odblask, hamulec, sygnał dźwiękowy i sprawne oświetlenie;
  • Akumulator LiOn o minimalnej pojemności 10 Ah/360 Wh dla napięcia 36 V;
  • Zasięg minimum 50 km
  • Możliwa jest jazda bez wspomagania, a producent nie przewiduje, że pojazd będzie poruszał się, bez pedałowania używając tylko silnika;
  • Ładowanie przez domowe gniazdko elektryczne;
  • Producent jest z Unii Europejskiej a rower wyposażony w najważniejsze akcesoria: ładowarkę, adapter, okablowanie;

Jak będzie wyglądał proces aplikacji na dotację do roweru elektrycznego?

Generalnie ustawodawca nie przewiduje radykalnych odstępstw od normalnie przyjętego procesu aplikacji i weryfikacji. Czyli zebrania stosownych dokumentów i podpisania określonej umowy – w wypadku przedsiębiorców lista dokumentów oczywiście się wydłuży, ale tam wymaga się także określenia przeznaczenia danego jednośladu czy grupy rowerów, sposobu weryfikacji ich używania i tak dalej. Zwykły użytkownik może aplikować do programu niemal z marszu – o większej ilości detali dowiemy się z pewnością, kiedy program wystartuje. Na obecną chwilę wiemy, że:

  • dofinasowanie nie przysługuje na pojazd zakupiony poprzez leasing;
  • dofinansowanie nie obejmuje części zamiennych;
  • rower musi być w określonej konfiguracji sprzętowej i tylko taka określona konfiguracja będzie podlegać refundacji w ramach programu – to jest jeśli program założy, że w rowerze może być określony model hamulców, siodła czy bagażnika, nie będziemy mogli tego zmieniać;

W organizacji dofinansowania warto skorzystać z usług firm lub osób, które się w tym specjalizują. Doświadczone zespoły fachowców łatwo wykreślą wszystkie potrzebne kierunki, podpowiedzą, jakie dokumenty są wymagane i jakie korzyści możemy uzyskać.

Dlaczego warto powalczyć o dofinansowanie do e-bike’a?

Z wielu powodów zakup roweru – nawet elektrycznego – jest działaniem proekologicznym i sprzyjającym rozwojowi kultury fizycznej. Zwłaszcza w naszym zabieganym życiu, pełnym coraz gwałtowniejszej gonitwy za pieniądzem, te parę chwil na e-bike’u to dla ciała równie ważna higiena jak wieczorny prysznic. Dlatego skoro państwo chce dokładać – to warto z tej chęci mądrze skorzystać. Oczywistym powodem będzie także fakt, że jeśli miałeś w planie zakup roweru elektrycznego, dotacja obniży jego finalny koszt.

Dotacja na rower elektryczny sprzyja też zmniejszeniu ilości samochodów w miastach i pozwala przemieszczać się szybciej i wygodniej. Dlatego uważamy, że ze wszech miar warto, także jako przedsiębiorca. Elektryczne rowery cargo mają mobilność skutera, a zajmują mniej miejsca – łatwiej je obsłużyć i są to w pełni ekologiczne środki transportu. Fundusz ochrony środowiska tym samym właśnie dba o środowisko.

Mężczyzna obok roweru elektrycznego

Jaki rower elektryczny najlepiej wybrać?

Zachęcamy do zakupu rowerów rekreacyjnych – tu stosunek możliwości do ceny będzie najwyższy. Wszelkie modele trekkingowe idealnie wpisują się w te ramy, przy czym spora część będzie oscylować w granicach 8-11 tysięcy złotych, co pozwoli mieć je za pół ceny pod warunkiem otrzymania refundacji. Zaawansowane MTB pozwoli sobie na nieznacznie obniżenie ceny, a przedsiębiorcy będą mogli obniżyć koszt uzyskania całej floty rowerów przeznaczonych na przykład dla kurierów czy własnych pracowników. Dofinansowanie rowerów elektrycznych pozwoli mieć je po prostu taniej.

Kwota 10 tysięcy złotych nie jest warunkiem finalnym ani skrajnym, ale sugerujemy poszukiwanie rowerów elektrycznych właśnie w okolicach tej sumy – to daje dobry pułap i możliwości. Możemy wybrać wśród dobrych modeli Boscha, Winory, Meridy czy Bafanga. Rowery te bez problemu spełnią wymagania techniczne.

Polecane przez nas modele, które możemy już brać pod uwagę przy staraniu się o benefity programu, które pozwalają uzyskać dofinansowanie to między innymi:

Rower elektryczny Winora Sinus 9

Winora Sinus 9

Sugerowana cena producenta: 16299 zł


Rower elektryczny Winora Tria 8 Monotube

Winora Tria 8

Sugerowana cena producenta: 11899 zł


Rower elektryczny Cube Stereo Hybrid One22 PRO

Cube Stereo Hybrid ONE22 PRO

Sugerowana cena producenta: 16799 zł


Rower elektryczny ROMET E-MUSTANG 1.0

Romet E-Mustang 1.0

Sugerowana cena producenta: 8399 zł

Dotacja na rower elektryczny – elektromobilność w zasięgu

Realny benefit z roweru elektrycznego to przede wszystkim łatwość przemieszczania się i dostępność roweru dla niemal wszystkich. Jeśli państwo chce do tego dokładać – dobrze to świadczy o pomysłodawcach, bierzmy się więc do pracy i śmiało atakujmy gdy tylko program ruszy. Nowy rower elektryczny to spora frajda, dużo możliwości, przeciwdziałanie rowerowemu wykluczeniu (ze względów zdrowotnych czy wiekowych), ekologia i czystość. Program pozwala mieć ten rower taniej – dla wielu okaże się to kluczową kwestią w zakupie roweru w ogóle, a to zaleta, której nie możemy zignorować. Dlatego zachęcamy do spróbowania i walki o benefity programu dofinansowania na rower elektryczny. Dla wszystkich to duży krok do przodu.

Rowery elektryczne i części w Rowertour.com
Kliknij, aby skomentować

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz również

E-Bikers.pl to kompleksowy portal poświęcony wszystkim miłośnikom rowerów elektrycznych i nowoczesnej mobilności. Znajdziesz u nas najnowsze informacje, porady i recenzje dotyczące rowerów elektrycznych, ale również akcesoriów i elektroniki. Nasz blog to idealne miejsce zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych użytkowników e-bike'ów, którzy chcą być na bieżąco z trendami oraz nowościami na rynku. Nasz portal jest nie tylko skarbnicą wiedzy dla e-bikerów, ale także przewodnikiem dla wszystkich, którzy chcą dołączyć do rosnącej społeczności rowerzystów elektrycznych.

Copyright © 2024 e-bikers.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.