Crafty Carbon, rower enduro ze wspomaganiem elektrycznym jest jednośladem, który śmiało może konkurować z najlepszymi w ciasnym, upakowanym do granic świecie wysmakowanych rowerów elektrycznych dla wyrafinowanej klienteli. Hiszpański producent zrobił wszystko tak jak najlepsi na rynku, ale dołożył także coś nieuchwytnego, czego innym być może w swojej gonitwie za byciem „super” zabrakło. Czy to przemawia za kupnem nowego Mondrakera Crafty Carbon? Spróbujmy się wzajemnie przekonać.
Nowy Mondraker Crafty Carbon 2025 pod lupą
Nie zarzyna się kury znoszącej złote jaja. Skoro już pierwsze elektryczne Crafty Carbon były sukcesem rynkowym, nikt w ekstrawaganckiej siedzibie Mondrakera w hiszpańskim Elche nie chciał wymyślać koła na nowo. Warto było jednak konstrukcję ulepszyć i poprawić, co uczyniono, ale w stonowany sposób. Najlepsze co Crafty Carbon ma, to bardzo dopracowana geometria i niemal idealne ustawienia fabryczne. Rower jest jak komputer, który po raz pierwszy dostaje na pokład grę, która może wstrząsnąć jego podzespołami – ale jest to tu tak dobrze zestrojone i pomyślane, że nic się niemal nie dzieje. Rower działa nadal bez zarzutu, na najtrudniejszych trasach enduro stając się niemal ich esencjonalnym beneficjentem.
W wielu aspektach to maszyna typu „kup i jedź”, nie wymagająca wielkiej ingerencji w ustawienia. To efekt długich lat pracy – i warto to docenić. Kiedy powstała geometria ramy, wielu uważało ją za awangardową i wyprzedzającą swoje czasy. Dziś producent szlifuje ten diament. A jak wygląda to w bardziej detalicznym ujęciu? Sprawdźmy więc, co daje nam Crafty z nową ramą.
Co nowego dostaniemy od hiszpańskiego producenta?
Mając bardzo dopracowaną ramę – naprawdę warto się o tym przekonać – o świetnej geometrii, Crafty Carbon już na starcie staje się rowerem o genialnej charakterystyce. Nowy model spotkał się teraz z silnikami Boscha piątej generacji – i jest to małżeństwo niemal idealne. Mamy tu nowy silnik z serii CX oraz akumulatory o pojemności 600 lub 800 Wh. Co za tym idzie, nowy jest też sterownik Purion 400, a pośrodku na górnej rurze ramy znajdziemy też wyświetlacz systemu Bosch System Controller.
W kwestii rozmiarów nieco zmieniły się odległości – na przykład reach w rozmiarze S jest o pięć milimetrów krótszy od poprzedniej wersji, a w rozmiarze L dłuższy o sześć. Wszystko po to, by znaleźć jak najlepszy balans i dać rowerzyście pełnię kontroli nad pojazdem. Rama nie różni się na pierwszy rzut oka od poprzedniej generacji, dopiero po bliższym poznaniu widać, że jest nieco smuklejsza zwłaszcza w górnej części. Duża różnica to montaż akumulatora – teraz jest to element połączony z karbonową pokrywą dla uzyskania większej sztywności i tej samej wagi.
Dostajemy też świetne dodatki jak choćby osłona ramy pod łańcuchem i nowa prowadnica – układ napędowy nie pracuje w niekorzystnych wychyleniach i nie „klaszcze” o elementy ramy. Stylowa rama mieści wewnętrzne prowadzenie linek. Genialnie przemyślano całe zawieszenie – tył to zaawansowana konstrukcja oparta o aluminiowe bądź karbonowe części a jej innowacyjny montaż przekłada się na pracę. Skok zawiera się między 150 a 160 mm.
Mondraker Crafty Carbon RR SL 2025 – Specyfikacja
Crafty Carbon występuje w dwóch wersjach ramy – mniejsza od S do ML ma reach o długości 445 mm, natomiast większa od L do XL – 465 mm. Można też wybrać różne kierownice, między aluminiowymi a w pełni karbonowymi oraz tylny widelec wykonany z aluminium. Tańsze wersje Crafty Carbon posługują się aluminiowymi ramami, te które interesują nas – wyłącznie karbonowymi. Najlżejszy model waży nieco ponad 20 kg, najcięższy – ponad 24, za to z akumulatorem o większej pojemności 800 Wh.
Topowa wersja Crafty Carbon RR SL na 2025 rok kosztuje 12999 euro lub 11999 dolarów. Bardziej szczegółowa specyfikacja wygląda następująco:
- Waga: 20.78 kg
- Rama: Stealth Air Full Carbon, w systemie Zero Suspension;
- Zawieszenie, tył: Fox Float Factory Kashima EVOL 185×55 mm; przód: Fox 36 29 Float GRIPX2 Factory Kashima o skoku 160 mm;
- Kierownica: Onoff S9 1.0 Carbon, wznios 25 mm, długość 800 mm; grip: Onoff Desert Pro;
- Napęd: kaseta SRAM XS-1295, 10-52T, T-Type, 12-rzędowa; korba SRAM T-Type 34T, łańcuch SRAM XX Eagle T-Type z powerlockiem; przerzutka tylna SRAM XX Eagle AXS, T-Type, 12-rzędowa; manetka SRAM Eagle AXS Pod MMX;
- Koła: karbonowe Sylvan Race Carbon IW30, tubeless ready, 28 szprych;
- Opony: Maxxis Minion DHF 29×2.5, tubeless ready, 3C MAXX GRIP, EXO+ Protection;
- Hamulce: SRAM Code Ultimate Stealth, tarczowe, czterotłoczkowe;
- Siodełko: FIZIK Vento Argo 00 Carbon 150 mm
- Silnik: Bosch Performance Line CX, akumulator: Bosch Powertube 600 Wh, możliwy dodatkowy akumulator Powermore Bosch Extender 250 Wh mocowany w miejscu bidonu;
Mondraker Crafty Carbon 2025 – Warianty modelowe
Hiszpański producent daje nam spory wybór w gamie modeli, wychodząc ze słusznego założenia, że posiada rower o świetnej charakterystyce. Najdroższa specyfikacja i cena spotykają się w modelu RR SL, opisanym powyżej. Możemy jednak wybrać inne modele Crafty Carbon, o różnej cenie i wykonaniu. Wersje karbonowe to:
- Crafty Carbon XR – 10999 Euro
- Crafty Carbon RR S – 9499 Euro
- Crafty Carbon R – 7199 Euro
Całą rodzinę otwiera najtańszy model Crafty Race oparty o ramę z aluminium oraz silnik Bosch CX Race. Ta wersja kosztuje 6799 Euro.
Mondraker Crafty Carbon 2025 – Geometria roweru
Geometria Crafty Carbon, nazwana przez firmę Forward Geometry to sztuka dla sztuki. Creme de la creme dopracowania i pomysłowości. Rower jest ułożony tak, by dawać jak najlepsze rozłożenie ciężaru między przodem a tyłem, przy dopracowanym zawieszeniu i odpowiednim nachyleniu główki ramy otrzymujemy maszynę idealną do wyczynowego elektrycznego enduro. Dłuższy przód i krótszy mostek są kołem zamachowym całego nurtu kryjącego topowe elektryczne enduro i Crafty Carbon wyznaczał ten kierunek blisko dziesięć lat temu – dziś ten kierunek jest uporządkowany i szlifowany. Długości rur podsiodłowych są dość krótkie w porównaniu z reach’em. Pamiętajmy, że głębokość wsunięcia sztycy jest ograniczona przez konstrukcję zawieszenia, w której amortyzator przechodzi przez płaszczyznę rury podsiodłowej.
Firmie udało się jednak zwiększyć zakres opuszczania siodła dzięki wykorzystaniu najnowszej generacji sztyc teleskopowych, które mają krótszą całkowitą długość w stosunku do swojego skoku. To plus innowacyjna konstrukcja kierownic i sterów otwiera drogę do zaawansowanego tuningu tej geometrii.
Pełna geometria rozmiarów poniżej:
S | M | M/L | L | XL | |
---|---|---|---|---|---|
Kąt główki ramy (st) | 64° | 64° | 64° | 64° | 64° |
Kąt rury podsiodłowej (st) | 73° | 73° | 73° | 73° | 73° |
Reach (mm) | 445 | 460 | 480 | 500 | 520 |
Stack (mm) | 638 | 638 | 647 | 656 | 665 |
Baza kół (mm) | 1240 | 1255 | 1280 | 1314 | 1338 |
Chainstay (mm) | 440 | 440 | 440 | 440 | 440 |
Wysokość suportu (mm) | 350 | 350 | 350 | 350 | 350 |
Rura podsiodłowa (mm) | 380 | 410 | 435 | 460 | 490 |
Dla kogo jest przeznaczony ten rower?
Mondraker Crafty Carbon RR SL, a także w innych specyfikacjach to idealny rower przeznaczony do uprawiania najbardziej radosnego enduro, jakie można sobie wyobrazić. Maszyna od startu kusi by w każdy zakręt i każdą rampę wejść nieco mocniej niż zazwyczaj, pozwalając na dużo więcej. Świetna geometria sprawdza się od pierwszego przejazdu. Czujesz, że ten jednoślad chce się poddać wszystkiemu, co przyjdzie Ci do głowy. Zachowanie w powietrzu jest w pełni przewidywalne, dopracowane detale pozwalają unikać niewłaściwej pracy zawieszenia – kiedy trzeba, koła trzymają się drogi jak zaklęte, dając nam pełnię kontroli nad kierunkiem i prędkością. Jednocześnie dobra waga i mocny silnik Boscha otwierają zupełnie nowe horyzonty i możliwości.
Dla kogo jest więc nowy Crafty? Dla każdego, kto jest skłonny zapłacić. Mondraker Crafty z silnikiem Bosch to cudowne połączenie.
Mondraker Crafty Carbon – hiszpański ideał
W świecie zaawansowanych rowerów MTB jest dość ciasno i dość drogo. Aby się wyróżniać, nie wystarczy mieć czegoś błyskotliwego w zanadrzu. Dużo trudniej poświęcić czas i siły na rozwój swojego roweru, jego dopracowanie, przetestowanie i skompilowanie elementów w zgraną, doskonale pracującą całość. Crafty Carbon to przedstawiciel drugiej kategorii – właśnie tej, gdzie świetne pomysły mają czas, by dojrzeć. W efekcie dostajemy dzieło dopracowane i gotowe nieść nas na nowy poziom w elektrycznym enduro.
O marce Mondraker
Mondraker to hiszpańska marka rowerowa, która od 2001 roku wyznacza nowe standardy w branży rowerów górskich. Firma zdobyła uznanie na całym świecie dzięki innowacyjnym technologiom, takim jak Forward Geometry czy system zawieszenia Zero Suspension, które zapewniają maksymalną kontrolę i komfort jazdy. Mondraker nieustannie dąży do perfekcji, łącząc nowoczesny design z doskonałą wydajnością, co czyni ich rowery wyborem zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów. To marka, która inspiruje do odkrywania nowych tras i przekraczania własnych granic.
Oficjalna strona: mondraker.com
Media: Facebook, Instagram, X (Twitter), YouTube