Konfigurator chipów SpeedBox
Jak dobrać chip SpeedBox? Aby dobrze dobrać chip do roweru elektrycznego, posłużcie się naszym konfiguratorem, który pozwala na łatwe dobranie odpowiedniego chipa – wystarczy wybrać markę i model silnika, a system automatycznie pokaże kompatybilne produkty, zapewniając bezproblemową optymalizację Twojego e-bike’a. Pamiętajcie, żeby sprawdzić kompatybilność na stronie producenta, gdyż może ona z czasem się zmienić.
Wybierz konfigurację silnika
Generalnie chiptuning rowerów elektrycznych poprawia ich osiągi i umożliwia jazdę jeszcze lżej i z mniejszym wysiłkiem. Wytrąca to jednak argument posiadaczom e-bike’a – mianowicie przestaje być rowerem elektrycznym, a staje się pojazdem. Taka zmiana to także określone efekty prawne i obowiązki, o których zapominamy.
Dlatego dziś spróbujemy wskazać, czym jest tuning roweru elektrycznego, jak go ugryźć i co możemy zrobić, a co wymaga od nas dodatkowego działania. Prosty e-bike chip może zmienić nasz rower, ale także nasze bezpieczeństwo. Warto więc do takich operacji przystąpić z pełnym zakresem wiedzy – o co się za chwilę postaramy.
Spis treści
Na czym polega chiptuning roweru elektrycznego?
E-bike chip to prosty i najczęściej niewielki układ scalony, który jest wpinany w system napędowy roweru, pomiędzy istniejące komponenty. Dzięki niemu zdjęte zostają blokady, które nałożone są na silnik – rośnie maksymalna prędkość wspomagania, prędkość maksymalna, zdjęty zostaje ogranicznik prędkości. Układ oszukuje istniejące oprogramowanie, jakie posiadają systemy rowerów elektrycznych w taki sposób, że użytkownik roweru elektrycznego może od tej chwili korzystać z całego dostępnego zakresu mocy i pracy, jaką oferuje silnik elektryczny.
W praktyce wpięcie odpowiednio skonstruowanej kostki jak np. SpeedBox 3.0 skutkuje tym, że diametralnie zmieniają się ustawienia roweru. Użytkownik roweru elektrycznego otrzymuje dostępną moc w całości, ale może jechać ze wspomaganiem szybciej niż ustawowo określone 25 km/h, bo silnik nie wyłączy wspomagania po osiągnięciu tego pułapu. Jak to działa? Najczęściej musimy wybrać jeden z trybów pracy, pod którym ustawienia są już zupełnie inne i aktywowany zostaje e-bike chip. W silnikach Bosch chipowanych za pomocą układów takich jak SpeedBox 1.2, tryb specjalny aktywowany jest pod „walk” – wybieramy tę opcję i korzystamy. Przy czym układ nie dodaje żadnej dodatkowej mocy silnikom – pozwala im po prostu na pracę powyżej ograniczenia.
Jakie korzyści daje chiptuning e-bike’a?
Przede wszystkim rośnie maksymalna prędkość wspomagania i prędkość maksymalna w ogóle. Pamiętajmy, że silniki elektryczne wspomagają pracę kolarza do pułapu 25 km/h. Z zamontowanym chipem rower może jechać dużo szybciej i generalnie ogranicza go tylko ilość przełożeń. Osiągnięcie prędkości 45 km/h, zarezerwowanej do tej pory dla małych skuterów, przestaje być nierealne. Jeździmy szybciej, więc szybciej docieramy na miejsce. Jeździmy sprawniej, więc mniej się męczymy i zużywamy mniej energii. Rower elektryczny wiozący nas do pracy z prędkością porównywalną do samochodu jest dużo bardziej atrakcyjny finansowo – to kolejna korzyść.
Funkcjonowanie roweru elektrycznego nie jest też w drastyczny sposób zakłócone – nowoczesne układy takie jak SpeedBox 3.0 pozwalają na w pełni kontrolowany powrót do ustawień fabrycznych bez konieczności żadnej deinstalacji urządzenia. Pozwala to korzystać z układu tam, gdzie są ku temu najlepsze warunki. Wydłuża to czas użytkowania – funkcjonowanie roweru elektrycznego jest mniej eksponowane na uszkodzenia niż w wypadku stałej zmiany.
![](https://e-bikers.pl/wp-content/uploads/2024/10/chiptuning-roweru-elektrycznego-z-silnikiem-bosch-1024x576.jpg)
Jak dobrać odpowiedni chip do roweru elektrycznego?
Modyfikacje roweru elektrycznego zasadniczo mogą mieć różną głębokość strukturalną – to znaczy ingerować w konstrukcję roweru w różnym stopniu. To, o czym tu mówimy – chiptuning e-bike’a – to stosunkowo prosty proces. Wymaga najczęściej dobrego śrubokręta i umiejętności przeczytania i zastosowania instrukcji. Jak jednak dobrać właściwy e-bike chip? Tak, aby rower elektryczny tuning zniósł możliwie najlżej?
Na rynku istnieje mnóstwo rozwiązań. Było oczywiste, że gdy rower elektryczny przekroczy pewien pułap sprzedaży, pojawią się pomysły na jego ulepszanie. Tak dzieje się wszędzie. Dlatego też w ślad za rozwojem elektryków jako takich podążają określone firmy. Najlepsi specjaliści pracują nad zdejmowaniem blokad z silników Yamaha, Bosch czy Bafang tak, aby urządzenia te pracowały bez ryzyka poważnych uszkodzeń. Ograniczajmy się do wyboru konkretnej, sprawdzonej marki – można to sprawdzić na podstawie opinii w internecie i naprawdę warto to zrobić. Zwłaszcza że niektóre firmy – np. Giant – opierają się zabawom z silnikami montowanymi w tych rowerach – modyfikacje są wykrywane przez software roweru, silnik wraca do ustawień awaryjnych, a za jego przywrócenie do ustawień fabrycznych trzeba zapłacić.
A co z gwarancją po zachipowaniu e-bike’a?
Tu postawa producentów jest jednoznaczna – każdy manewr chipowania procedowany wbrew ich zaleceniom jest równoznaczny z utratą gwarancji. Przykład Gianta opisywany wyżej doskonale to ilustruje. Dlatego też proces chipowania warto pozostawić fachowym serwisom – w Polsce znajduje się ich sporo, zajmują się profesjonalnym chiptuningiem rowerów elektrycznych. Jeśli chcemy mieć pewność, że zostanie to zrobione dobrze – warto o tym pomyśleć, choć proste układy zamontujemy sami.
Pamiętajmy o jednym – gwarancja roweru elektrycznego obejmuje go wtedy, gdy sprzęt używany jest zgodnie ze swoją specyfikacją i parametrami. Wybieganie poza te ramy za pomocą zdejmowania blokad jest obarczone ryzykiem, na które musimy się godzić, włącznie z utratą gwarancji na rower elektryczny.
![Chipowanie roweru elektrycznego](https://e-bikers.pl/wp-content/uploads/2024/10/chiptuning-roweru-elektrycznego-marki-haibike-1024x576.jpg)
Chiptuning a prawo w Polsce
Powstaje pytanie – jak tuningować rower elektryczny? Prawo dopuszcza modyfikacje każdego e-bike’a, jakie jeżdżą w Polsce, ale wymusza po takiej modyfikacji konsekwencje, które warunkują jego używanie. Po pierwsze, musimy taki pojazd zarejestrować i ubezpieczyć, ponieważ staje się on pojazdem mechanicznym – tuning roweru elektrycznego za pomocą chipów zmienia ich charakterystykę. Po zarejestrowaniu i ubezpieczeniu możemy tym rowerem jeździć wszędzie i tak jak nam się żywnie podoba. Koszty? 54,50 zł za wydanie dowodu rejestracyjnego, 30,50 zł za wydanie rejestracji, 14 zł za wydanie pozwolenia czasowego i 12,50 za nalepkę legalizacyjną. Razem około stu złotych i święty spokój w wypadku nieoczekiwanej kontroli policji.
Druga droga to użytkowanie zmodyfikowanego roweru poza drogami publicznymi.
Chiptuning i bezpieczeństwo roweru elektrycznego
Zmodyfikowany rower elektryczny to kusząca perspektywa – jeździ szybciej i wspomaga nas w całym zakresie prędkości. Stanowi doskonałą alternatywę dla roweru, motoroweru czy skutera, a nawet samochodu. Płacimy za to koniecznością jego rejestracji i ubezpieczenia. Większą mobilność uzyskujemy kosztem szybszego zużycia silnika i układu napędowego – ale dla wielu to cena do przełknięcia. Jeśli tak – chiptuning roweru elektrycznego to doskonały pomysł. Pod warunkiem korzystania z markowych, sprawdzonych i solidnych rozwiązań. Tylko takie są w pełni funkcjonalne, tak dla naszego pojazdu jak i dla nas. Zapraszamy do konsultacji, znalezienia odpowiedniego układu dla Waszego roweru, jeśli już decydujecie się na taki – wybierzcie go mądrze i z korzyścią dla siebie.