Dołącz do nas

Co chcesz znaleźć?

Newsy

SUV – czyli uniwersalny rower elektryczny – czym się charakteryzuje i kto powinien się nim zainteresować?

Czy baliście się kiedykolwiek rzeczy, które są do wszystkiego? Zapewne tak, ponieważ ktoś wtedy automatycznie dorzucał słynne „skoro do wszystkiego, to i do niczego”. Odzwierciedla to też naszą skłonność do specjalizacji i niechęć do uniwersalnych urządzeń, z gruntu uznawanych za podejrzane. Czy słusznie? Oczywiście, że nie. Na świecie nie byłoby w takim razie smartfona, kombinerek, Volkswagena Passata. Czy w świecie rowerów, samych w sobie będącymi względnie uniwersalnymi także moglibyśmy poszukać takiej wszechstronności? Oczywiście, takie rowery nawet powstają i mają swoją nazwę. Elektryczne rowery do wszechstronnych zastosowań o uniwersalnym charakterze. W skrócie – SUV.

trekkingowy rower elektryczny SUV marki Haibike

SUV, czyli „Sport Utility Vehicle”, zupełnie jak w motoryzacji – „pojazd sportowo – użytkowy”. Oto nasz osławiony elektryczny rower uniwersalny. Jesteście ciekawi, jak to jeździ, z czym to ugryźć i jak się do tego wszechstronnego pojazdu przekonać? Jeśli tak, świetnie trafiliście. Zapraszamy do lektury artykułu o rowerach do (prawie) wszystkiego. Czy to elektryczny miejski rower do wszystkiego? A może rower górski, który się „zawieruszył” w mieście? Nie trzymamy Was w niepewności – rowery typu SUV czekają na odkrycie.



Czym charakteryzują się rowery elektryczne SUV?

Amortyzowany elektryczny trekking? A może miejski na zawieszeniu? Jak to w ogóle ubrać w odpowiednie określenia, których w naszym rowerowym świecie nigdy nie brak? Rower elektryczny SUV – kim tak naprawdę jesteś? Jak Cię poznać w dżungli specyfikacji i możliwości? Oto nasza praktyczna ściągawka. Co charakteryzuje rower elektryczny SUV?

Rama

Ponieważ rower SUV ma ambicję bycia uniwersalnym, jego cechy użytkowe są ważniejsze niż pozostałe. Spotkamy więc ramy z klasyczną wysoką rurą górną, ale i takie, które mają ją wygiętą celem obniżania przekroku, a więc komfortu wsiadania. Pierwotnie SUV-y pochodzą od rowerów eMTB, mają więc trochę terenowej żyłki, natomiast te z ramami o obniżonym przekroku są już nowym projektem i o swoim pochodzeniu raczej zapominają.

Ramy bez obniżonego przekroku są bliskie geometrią rowerom eMTB – mają bardzo podobny układ, dający dużą sprawność i dynamikę. Natomiast te z obniżonym przekrokiem to już rower typowo miejski i rekreacyjny – w lekki teren, na szutry, bezdroża i polne ścieżki. Z tą zaletą, że możemy jechać elegancko ubrani – zawsze łatwo wsiądziemy.

Silnik i bateria

Radzimy inwestycję w nowoczesne ramy z zintegrowaną baterią. I opracowane pod kątem stosowania silników markowych producentów jak Bosch czy Shimano. To nie tylko łatwiejszy serwis, komfort i ergonomia, ale także lepsza opieka pogwarancyjna i gwarancyjna. Oraz pewne komponenty, które zostały odpowiednio sprawdzone i certyfikowane. Rowery z takimi układami mają też spory zasięg, doskonale wyważony środek ciężkości i dużą, łatwo dostępną i sterowalną moc.

Amortyzacja

Wybór mamy podobny jak w przypadku eMTB. Wyższa półka technologiczna, ale także cenowa i kłopotliwa serwisowo to rowery full suspension. Jeździ się na tym zupełnie inaczej pod kątem komfortu i możliwości – wasz SUV może stać się przewodnikiem po trudnym terenie, dać Wam nowe horyzonty. Jednocześnie komponenty są droższe, a ich serwisowanie nieco bardziej kłopotliwe – często wymagające odpowiedniego fachowca i sprzętu. Bardzo często wręcz SUV przejmuje zawieszenie z dobrych eMTB. Co oczywiste, elektryczne rowery enduro są w tym względzie rewelacyjne.

Na tym tle rowery hardtail, czyli typowe maszyny z przednim amortyzatorem to czasami dużo niższa cena, łatwiejszy serwis i prostsza technologia. Dla jazdy miejskiej i w lekkim terenie będzie to wehikuł idealny, często prostszy i łatwiej dostępny. Wybór oczywiście zależy od Was.

Sprawdź również: Czy warto kupić zapasowy akumulator do roweru elektrycznego?

Napęd

Stosowany napęd nie odbiega od tych, które spotkamy w eMTB. Najczęściej spotykany układ to 1×12, przy czym możemy spotkać nieco bardziej uniwersalne kasety z tyłu, podobnie jak nieco większe tarcze z przodu – wszystko aby terenowe możliwości w określonym ułamku przekuć w prędkość.

Wyposażenie dodatkowe

Tu jest właśnie przysłowiowy diabeł ze szczegółów. SUV ogołocony do ramy będzie może przypominać eMTB, ale w tym wypadku właśnie te dodatki decydują o jego zabarwieniu. Mamy tu całą gamę błotników, bagażników, świateł, uchwytów. Błotniki są stałe, podobnie jak oświetlenie – najczęściej korzystające z zasilania głównym akumulatorem roweru. Stosowane są szersze, wygodniejsze siodła o bardziej miękkim charakterze. Także ogumienie będzie nieco inne – dostosowane mniej do terenu a bardziej do kanciastego charakteru miejskiej dżungli. Przy całym zaawansowaniu zawieszenia możemy też spotkać regulowane sztyce podsiodłowe i inne gripy kierownic. Wszystko po to, aby taki rower był gotowy do jazdy praktycznie od razu po zakupie.

W co powinien być wyposażony rower elektryczny SUV?

Teoria mówi, że SUV to elektryczny rower trekkingowy o DNA roweru eMTB. Silnik powinien mieć minimum 75 Nm momentu obrotowego, bateria minimum 600 Wh a opony powinny być szersze niż 2,00”. W praktyce oczywiście te dane mogą być zmienione – w zależności od tego, co oferuje producent, a do czego nam rower przyda się bardziej. Dopuszczamy więc szersze i wygodniejsze ogumienie, dodatkowe elementy wyposażenia jak i geometrię o niższym przekroku, która spycha SUVy bliżej rowerów miejskich. Połączenia na styku różnych kategorii rowerów stały się wypadkową do takich instytucji jak gravel i cross, zatem ich obecność w świecie rowerów elektrycznych absolutnie nie powinna nas dziwić.

Rowery elektryczne SUV – przegląd wybranych modeli dostępnych na rynku

SUV-y będą sukcesywnie pojawiać się w ofertach wybranych sklepów, chcących nadążyć za rynkowym tempem i upodobaniami klientów. Jako rowery elektryczne o dość szerokim wachlarzu zastosowań i możliwościach będą zapewne chętnie wybieranym modelem. Oto kilka wybranych egzemplarzy, które mogą Was zaciekawić.

Winora Yucatan X8

Rower elektryczny SUV Winora Yucatan X8 High darkblue

Jeden z najtańszych i jednocześnie bardzo przyzwoicie łączących cenę i jakość rowerów elektrycznych typu SUV. Rower elektryczny Winora Yucatan to typowy hardtail, ale z geometrią bliską rowerom eMTB, ułatwiającą manewry i atakowanie podjazdów. Świetna rama, doskonały osprzęt.

  • Silnik: Yamaha PW-S2, 250 W, 75 Nm
  • Bateria: Yamaha InTube 720 Wh, zasięg do 250 km;
  • Rama: aluminium
  • Amortyzator: SR Suntour XCM32 skok 100 mm
  • Osprzęt: Shimano
10999 zł
Sprawdź ofertę

Haibike Trekking 5 High

Rower elektryczny SUV Haibike Trekking 7.5 High błękitny

Jeden z najtańszych SUV-ów Haibike. Rower w ramie hardtail, gotowy do dłuższej jazdy, doskonale wykonany i z ciekawym osprzętem. Topowy silnik i zasięg.

  • Silnik: Yamaha PW-S2, 250 W, 75 Nm
  • Bateria: Yamaha InTube, 720 Wh, zasięg do 250 km
  • Rama: Aluminium
  • Amortyzator: SR Suntour Mobie 25 100 mm
  • Osprzęt: Shimano CUES
16211,55 zł
Sprawdź ofertę

Haibike Adventr 9

Rower elektryczny SUV Haibike Adventr 9 srebrny

O ile fulle zazwyczaj zaczynają się od 20 tysięcy złotych w górę, tu mamy przykład świetnego roweru za nieco mniej. W pełnym full-suspension, Adventr 9 świetnie nadaje się do pokonywania trudniejszych tras. Rower elektryczny Haibike świetnie poradzi sobie na nierównościach, a doskonały osprzęt i ciekawa rama stanowią ciekawy komplet tworzący rower z ogromnym potencjałem.

  • Silnik: Yamaha PW-S2, 250 W, 75 Nm
  • Bateria: Yamaha InTube, 720 Wh
  • Rama: Aluminium
  • Amortyzator: Rock Shox Psylo Gold Isolator RC 140 mm
  • Damper: Rock Shox Deluxe Select
  • Osprzęt: SRAM NX Eagle
17499,35 zł
Sprawdź ofertę

Haibike Adventr SE

Rower elektryczny SUV Winora Yucatan X8 High darkblue

Jedna z najciekawszych propozycji Haibike. Topowy Adventr SE ma topowe wyposażenie – osprzęt SRAM GX, bardzo mocny silnik Yamahy z dużą baterią. Oraz jest pełnym full-suspension ale z górną rurą ramy kompromisowo skłaniającą się ku typowemu SUV-owi. Rower jest bardzo wygodny, a jednocześnie zadziwiająco zwrotny i dynamiczny.

  • Silnik: Yamaha PW-X3, 250 W, 85 Nm
  • Bateria: Yamaha InTube, 720 Wh, zasięg do 290 km
  • Rama: Aluminium
  • Amortyzator: Fox 34 Float AWL Sweep Adjust, 140 mm
  • Damper: Fox Float Performance EVOL LV
  • Osprzęt: SRAM GX Eagle
22849,35 zł
Sprawdź ofertę

Porady dotyczące wyboru odpowiedniego e-SUVa

Rower elektryczny typu SUV to jedna z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi zelektryfikowanych jednośladów użytkowych. Będzie rozwijać się jeszcze bardziej, bo jego uniwersalny charakter pozwala na szerokie zastosowanie bez konieczności przesiadek. Oto kilka porad przed zakupem:

  • dla jazdy terenowej skłaniaj się ku „wysokiej” ramie i zawieszeniu full-suspension;
  • dla jazdy miejskiej i rekreacyjnej wybierz szersze ogumienie, ramę z niższym przekrokiem i rower typu hardtail;
  • fabryczne bagażniki nie wyczerpują tematu – sprawdź ile rower ma punktów montażowych;
  • nie wybieraj modeli nieznanej marki – utrudni Ci to serwis i naprawy;
  • wybieraj markowych producentów napędu – to dłuższe życie systemu, łatwiejsza obsługa i prostsze procedury po- i gwarancyjne.

Może cię zaintersować: Czy do roweru elektrycznego jest potrzebny specjalny łańcuch?

Rower typu SUV – poSUVaj się naprzód!

Rower elektryczny o tak uniwersalnych ambicjach może być całkowitą pomyłką konstrukcyjną, która nigdzie nie da sobie rady wystarczająco dobrze. Może być za ciężki do miasta i zbyt skomplikowany w teren. Rowery elektryczne typu SUV zdają się dobrze i rozsądnie balansować możliwości i zastosowania, nie stając się przesadną karykaturą w żadnej z tych dziedzin. Ich dalszy rozwój będzie naturalnym miejscem, gdzie zetkną się linie rozwoju rowerów elektrycznych. Z pewnością warto uczestniczyć w tej przygodzie – SUV ma potencjał. Bądź jego częścią.

Kliknij, aby skomentować

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz również

Newsy

Dostosuj swój kanał informacyjny i bądź na bieżąco z treściami od EBIKERS.

Newsy

Jak historia długa i szeroka, człowiek jako istota rozumna, chciał sobie zawsze ułatwić życie. Wynalazł krzesanie ognia, proch, papier, koło, samochód. Wszystko po to,...

Newsy

Przewidywaliśmy taki krok już jakiś czas temu. Napęd GD8 jest krokiem naprzód w dziedzinie integrowania napędu roweru elektrycznego. I stworzeniu go bardziej zwartym i...

Akcesoria

Hej, masz już swój rower elektryczny? Świetnie. Jeździ się super? Tak myśleliśmy. Teraz pora go odpowiednio wyposażyć. Godny Twojej maszyny wachlarz akcesoriów do roweru...

E-Bikers.pl to kompleksowy blog poświęcony wszystkim miłośnikom rowerów elektrycznych i nowoczesnej mobilności. Znajdziesz u nas najnowsze informacje, porady i recenzje dotyczące rowerów elektrycznych, ale również akcesoriów i elektroniki. Nasz portal to idealne miejsce zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych użytkowników e-bike'ów, którzy chcą być na bieżąco z trendami oraz nowościami na rynku. Blog jest nie tylko skarbnicą wiedzy dla e-bikerów, ale także przewodnikiem dla wszystkich, którzy chcą dołączyć do rosnącej społeczności rowerzystów elektrycznych.

Copyright © 2025 e-bikers.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.