SUV, czyli „Sport Utility Vehicle”, zupełnie jak w motoryzacji – „pojazd sportowo – użytkowy”. Oto nasz osławiony elektryczny rower uniwersalny. Jesteście ciekawi, jak to jeździ, z czym to ugryźć i jak się do tego wszechstronnego pojazdu przekonać? Jeśli tak, świetnie trafiliście. Zapraszamy do lektury artykułu o rowerach do (prawie) wszystkiego. Czy to elektryczny miejski rower do wszystkiego? A może rower górski, który się „zawieruszył” w mieście? Nie trzymamy Was w niepewności – rowery typu SUV czekają na odkrycie.
Spis treści
Czym charakteryzują się rowery elektryczne SUV?
Amortyzowany elektryczny trekking? A może miejski na zawieszeniu? Jak to w ogóle ubrać w odpowiednie określenia, których w naszym rowerowym świecie nigdy nie brak? Rower elektryczny SUV – kim tak naprawdę jesteś? Jak Cię poznać w dżungli specyfikacji i możliwości? Oto nasza praktyczna ściągawka. Co charakteryzuje rower elektryczny SUV?
Rama
Ponieważ rower SUV ma ambicję bycia uniwersalnym, jego cechy użytkowe są ważniejsze niż pozostałe. Spotkamy więc ramy z klasyczną wysoką rurą górną, ale i takie, które mają ją wygiętą celem obniżania przekroku, a więc komfortu wsiadania. Pierwotnie SUV-y pochodzą od rowerów eMTB, mają więc trochę terenowej żyłki, natomiast te z ramami o obniżonym przekroku są już nowym projektem i o swoim pochodzeniu raczej zapominają.
Ramy bez obniżonego przekroku są bliskie geometrią rowerom eMTB – mają bardzo podobny układ, dający dużą sprawność i dynamikę. Natomiast te z obniżonym przekrokiem to już rower typowo miejski i rekreacyjny – w lekki teren, na szutry, bezdroża i polne ścieżki. Z tą zaletą, że możemy jechać elegancko ubrani – zawsze łatwo wsiądziemy.
Silnik i bateria
Radzimy inwestycję w nowoczesne ramy z zintegrowaną baterią. I opracowane pod kątem stosowania silników markowych producentów jak Bosch czy Shimano. To nie tylko łatwiejszy serwis, komfort i ergonomia, ale także lepsza opieka pogwarancyjna i gwarancyjna. Oraz pewne komponenty, które zostały odpowiednio sprawdzone i certyfikowane. Rowery z takimi układami mają też spory zasięg, doskonale wyważony środek ciężkości i dużą, łatwo dostępną i sterowalną moc.
Amortyzacja
Wybór mamy podobny jak w przypadku eMTB. Wyższa półka technologiczna, ale także cenowa i kłopotliwa serwisowo to rowery full suspension. Jeździ się na tym zupełnie inaczej pod kątem komfortu i możliwości – wasz SUV może stać się przewodnikiem po trudnym terenie, dać Wam nowe horyzonty. Jednocześnie komponenty są droższe, a ich serwisowanie nieco bardziej kłopotliwe – często wymagające odpowiedniego fachowca i sprzętu. Bardzo często wręcz SUV przejmuje zawieszenie z dobrych eMTB. Co oczywiste, elektryczne rowery enduro są w tym względzie rewelacyjne.
Na tym tle rowery hardtail, czyli typowe maszyny z przednim amortyzatorem to czasami dużo niższa cena, łatwiejszy serwis i prostsza technologia. Dla jazdy miejskiej i w lekkim terenie będzie to wehikuł idealny, często prostszy i łatwiej dostępny. Wybór oczywiście zależy od Was.
Sprawdź również: Czy warto kupić zapasowy akumulator do roweru elektrycznego?
Napęd
Stosowany napęd nie odbiega od tych, które spotkamy w eMTB. Najczęściej spotykany układ to 1×12, przy czym możemy spotkać nieco bardziej uniwersalne kasety z tyłu, podobnie jak nieco większe tarcze z przodu – wszystko aby terenowe możliwości w określonym ułamku przekuć w prędkość.
Wyposażenie dodatkowe
Tu jest właśnie przysłowiowy diabeł ze szczegółów. SUV ogołocony do ramy będzie może przypominać eMTB, ale w tym wypadku właśnie te dodatki decydują o jego zabarwieniu. Mamy tu całą gamę błotników, bagażników, świateł, uchwytów. Błotniki są stałe, podobnie jak oświetlenie – najczęściej korzystające z zasilania głównym akumulatorem roweru. Stosowane są szersze, wygodniejsze siodła o bardziej miękkim charakterze. Także ogumienie będzie nieco inne – dostosowane mniej do terenu a bardziej do kanciastego charakteru miejskiej dżungli. Przy całym zaawansowaniu zawieszenia możemy też spotkać regulowane sztyce podsiodłowe i inne gripy kierownic. Wszystko po to, aby taki rower był gotowy do jazdy praktycznie od razu po zakupie.
W co powinien być wyposażony rower elektryczny SUV?
Teoria mówi, że SUV to elektryczny rower trekkingowy o DNA roweru eMTB. Silnik powinien mieć minimum 75 Nm momentu obrotowego, bateria minimum 600 Wh a opony powinny być szersze niż 2,00”. W praktyce oczywiście te dane mogą być zmienione – w zależności od tego, co oferuje producent, a do czego nam rower przyda się bardziej. Dopuszczamy więc szersze i wygodniejsze ogumienie, dodatkowe elementy wyposażenia jak i geometrię o niższym przekroku, która spycha SUVy bliżej rowerów miejskich. Połączenia na styku różnych kategorii rowerów stały się wypadkową do takich instytucji jak gravel i cross, zatem ich obecność w świecie rowerów elektrycznych absolutnie nie powinna nas dziwić.
Rowery elektryczne SUV – przegląd wybranych modeli dostępnych na rynku
SUV-y będą sukcesywnie pojawiać się w ofertach wybranych sklepów, chcących nadążyć za rynkowym tempem i upodobaniami klientów. Jako rowery elektryczne o dość szerokim wachlarzu zastosowań i możliwościach będą zapewne chętnie wybieranym modelem. Oto kilka wybranych egzemplarzy, które mogą Was zaciekawić.
Winora Yucatan X8

Jeden z najtańszych i jednocześnie bardzo przyzwoicie łączących cenę i jakość rowerów elektrycznych typu SUV. Rower elektryczny Winora Yucatan to typowy hardtail, ale z geometrią bliską rowerom eMTB, ułatwiającą manewry i atakowanie podjazdów. Świetna rama, doskonały osprzęt.
- Silnik: Yamaha PW-S2, 250 W, 75 Nm
- Bateria: Yamaha InTube 720 Wh, zasięg do 250 km;
- Rama: aluminium
- Amortyzator: SR Suntour XCM32 skok 100 mm
- Osprzęt: Shimano

Haibike Trekking 5 High

Jeden z najtańszych SUV-ów Haibike. Rower w ramie hardtail, gotowy do dłuższej jazdy, doskonale wykonany i z ciekawym osprzętem. Topowy silnik i zasięg.
- Silnik: Yamaha PW-S2, 250 W, 75 Nm
- Bateria: Yamaha InTube, 720 Wh, zasięg do 250 km
- Rama: Aluminium
- Amortyzator: SR Suntour Mobie 25 100 mm
- Osprzęt: Shimano CUES

Haibike Adventr 9

O ile fulle zazwyczaj zaczynają się od 20 tysięcy złotych w górę, tu mamy przykład świetnego roweru za nieco mniej. W pełnym full-suspension, Adventr 9 świetnie nadaje się do pokonywania trudniejszych tras. Rower elektryczny Haibike świetnie poradzi sobie na nierównościach, a doskonały osprzęt i ciekawa rama stanowią ciekawy komplet tworzący rower z ogromnym potencjałem.
- Silnik: Yamaha PW-S2, 250 W, 75 Nm
- Bateria: Yamaha InTube, 720 Wh
- Rama: Aluminium
- Amortyzator: Rock Shox Psylo Gold Isolator RC 140 mm
- Damper: Rock Shox Deluxe Select
- Osprzęt: SRAM NX Eagle

Haibike Adventr SE

Jedna z najciekawszych propozycji Haibike. Topowy Adventr SE ma topowe wyposażenie – osprzęt SRAM GX, bardzo mocny silnik Yamahy z dużą baterią. Oraz jest pełnym full-suspension ale z górną rurą ramy kompromisowo skłaniającą się ku typowemu SUV-owi. Rower jest bardzo wygodny, a jednocześnie zadziwiająco zwrotny i dynamiczny.
- Silnik: Yamaha PW-X3, 250 W, 85 Nm
- Bateria: Yamaha InTube, 720 Wh, zasięg do 290 km
- Rama: Aluminium
- Amortyzator: Fox 34 Float AWL Sweep Adjust, 140 mm
- Damper: Fox Float Performance EVOL LV
- Osprzęt: SRAM GX Eagle

Porady dotyczące wyboru odpowiedniego e-SUVa
Rower elektryczny typu SUV to jedna z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi zelektryfikowanych jednośladów użytkowych. Będzie rozwijać się jeszcze bardziej, bo jego uniwersalny charakter pozwala na szerokie zastosowanie bez konieczności przesiadek. Oto kilka porad przed zakupem:
- dla jazdy terenowej skłaniaj się ku „wysokiej” ramie i zawieszeniu full-suspension;
- dla jazdy miejskiej i rekreacyjnej wybierz szersze ogumienie, ramę z niższym przekrokiem i rower typu hardtail;
- fabryczne bagażniki nie wyczerpują tematu – sprawdź ile rower ma punktów montażowych;
- nie wybieraj modeli nieznanej marki – utrudni Ci to serwis i naprawy;
- wybieraj markowych producentów napędu – to dłuższe życie systemu, łatwiejsza obsługa i prostsze procedury po- i gwarancyjne.
Może cię zaintersować: Czy do roweru elektrycznego jest potrzebny specjalny łańcuch?
Rower typu SUV – poSUVaj się naprzód!
Rower elektryczny o tak uniwersalnych ambicjach może być całkowitą pomyłką konstrukcyjną, która nigdzie nie da sobie rady wystarczająco dobrze. Może być za ciężki do miasta i zbyt skomplikowany w teren. Rowery elektryczne typu SUV zdają się dobrze i rozsądnie balansować możliwości i zastosowania, nie stając się przesadną karykaturą w żadnej z tych dziedzin. Ich dalszy rozwój będzie naturalnym miejscem, gdzie zetkną się linie rozwoju rowerów elektrycznych. Z pewnością warto uczestniczyć w tej przygodzie – SUV ma potencjał. Bądź jego częścią.