Dołącz do nas

Co chcesz znaleźć?

Newsy

Bosch zaprezentował 5 generację silnika z serii Performance Line CX. Mamy także nowy wyświetlacz, system ABS Pro i rowery górskie

Bosch umie zaskakiwać. I choć jego główny slogan w świecie E-bike to „Uphill flow”, po premierze nowego CX piątej generacji równie dobrze można powiedzieć „Like a Bosch”, znane z reklam bardziej praktycznych narzędzi produkowanych przez niemieckiego giganta. Chociaż firma nie odkrywa niczego na nowo, nie tworzy koła w nowym wydaniu – nie wciska nam też starszego smartfona w innym anturażu. Bosch Performance Line CX to jednak przede wszystkim solidna, przemyślana i mądra ewolucja, a nie wyrazista rewolta. Firma wie, że zrobiła coś dobrze i kroczy dobrze obraną ścieżką, za którą idą również zadowoleni klienci. Jest to jakościowy skok – zwłaszcza w wyrafinowanym świecie eMTB godny zauważenia i pochwały. Czy zachwytu? Z pewnością czegoś bliskiego. Spójrzmy więc na nowy Bosch Performance Line CX Gen5.

Nowy silnik Bosch Performance Line CX 5 generacji


Dekada rozwoju – Bosch na tropie „dalej, szybciej, ciszej”

Performance Line CX od początku, czyli od 2015 roku był przeznaczony do rowerów górskich, szczególnie full suspension, przeznaczonych do atakowania zjazdów w możliwie najbardziej finezyjny sposób. Powstał więc w jednym celu – aby umożliwić kolarzom łatwe podjeżdżanie i skracanie drogi do ponownego szaleństwa. Silniki tej serii zawsze miały mocny moment obrotowy (obecny aż 85 Nm) i dużo mocy – teraz 600 W. Wspomaganie może sięgać aż 340% wyjściowego poziomu, wszystko po to, aby w górach i pod górę jechało się lepiej, płynniej, lżej i szybciej. Do tego bateria PowerTube, koniecznie integrowana z ramą ma teraz 800 Wh zamiast 750 Wh. Cały zestaw jest teraz cichszy, lżejszy o 600 g i daje większy zasięg od poprzedniej generacji.

„Nowy Performance Line CX (BDU384Y) z momentem obrotowym 85 niutonometrów, maksymalną mocą 600 watów i wspomaganiem do 340 procent zapewnia idealną równowagę między mocą, dynamiką, wydajnością i zasięgiem” – mówi Claus Fleischer, Prezes Bosch eBike Systems. „Niezależnie od tego, czy chodzi o delikatne ruszanie z miejsca na stromych trasach, czy o mocne, doskonale kontrolowane wyjścia z zakrętów: dzięki precyzyjnej, czułej reakcji nasza nowa jednostka napędowa pozwala sportowym e-rowerzystom doświadczyć wyjątkowej dynamiki jazdy, zapewniając doskonałe wrażenia z jazdy eMTB”.

Niemiecki producent wiedział jednak, że nie wystarczy tylko mocny silnik i umieszczenie go w ramie, aby kolarze eMTB ruszyli do sklepów. Kluczowe okazało się strojenie silnika i jego kapitalne dostosowanie do panujących warunków.

Rock and Roll po niemiecku – czyli Bosch Performance Line CX z armią czujników

Czujniki nowego systemu Boscha to prawdziwa gwardia elektroniczna, umożliwiająca pracę silnika w taki sposób, by była maksymalnie dostosowana do warunków. Część z nich mierzy siłę nacisku na pedał, inna część nachylenie terenu, jeszcze inna – przyspieszenie, częstotliwość obrotów, wibracje. Cały ten technologiczny batalion mówi silnikowi jak dostroić moc do sytuacji. Dzięki temu reaguje on na wszystko bardzo płynnie, ale i wrażliwie. Analizując szereg danych, wie, gdzie się znajdujemy – czy na solidnym podjeździe, czy na zjeździe, czy na leśnym dukcie, czy lekkim szutrze. W zależności od zadanego trybu jazdy płynnie i niezauważalnie dostosowuje moc i moment do aktualnej sytuacji.

Do kompletu Performance Line CX zapobiega zrywaniu przyczepności przy ruszaniu, a na zjazdach układ rozprzęga się, eliminując możliwość włączenia wspomagania gdy nie jest potrzebne. Można więc swobodnie kręcić korbami, także do tyłu bez obawy, że przyspieszymy nie tam, gdzie powinniśmy. Kolarze eMTB, w szczególności XC i Enduro mogą zacierać ręce.

Szał innowacji – Bosch eBike ABS Pro i wyświetlacz Purion 400

Wraz z nowymi silnikami debiutuje nowy układ hamulcowy eBike ABS Pro. Sprowadza się do takiej analizy danych, by całość systemu pozwalała kolarzom jechać maksymalnie szybko i mniej stresować się hamowaniem, a bardziej torem jazdy. Dzięki temu jest bezpieczniej. Mamy też nowy wyświetlacz Purion 400. Solidny, wyraźny, bardzo czytelny. Jest on zintegrowaną częścią systemu Bosch eBike Flow i wraz z nim pozwala na precyzyjne dostrojenie wszystkich trybów, przełączanie się między nimi i pracę w zróżnicowanych warunkach.

Zaktualizowany eBike ABS Pro

Bosch eBike ABS System przeciw poślizgowi

Bosch wprowadził nową wersję swojego systemu ABS, zwaną ABS Pro, zaprojektowaną z myślą o elektrycznych rowerach górskich i zaawansowanych układach hamulcowych. System ten ma na celu umożliwienie mocnego hamowania przy zmniejszonym ryzyku poślizgu.

System ABS wykrywający uniesienie tylnego koła

ABS Pro został opracowany we współpracy z zawodnikami eMTB, co zaowocowało stworzeniem dwóch trybów pracy. ABS Trail Pro, dedykowany codziennemu użytkowaniu e-MTB, zapewnia maksymalną przyczepność i zawiera funkcję kontrolującą unoszenie tylnego koła, co ogranicza możliwość jego oderwania od podłoża podczas gwałtownego hamowania.

Czujnik Bosch eBike ABS Pro System

Dla bardziej doświadczonych rowerzystów dostępny jest tryb ABS Race, który wyłącza tę funkcję, umożliwiając wykonanie tzw. stoppie, przydatnego podczas manewrowania na wąskich zakrętach, co często ma miejsce w wyścigach enduro na terenie Europy.

Więcej szczegółowych informacji na temat tego systemu znajdziecie na stronie producenta: https://www.bosch-ebike.com/pl/produkty/abs-pro.


Purion 400

Nowy wyświetlacz Purion 400 od Boscha dołącza do oferty wraz z silnikiem CX Gen 5. Umiejscawia się on pomiędzy minimalistycznym System Controller, a bardziej zaawansowanym Kiox 300, tworząc funkcjonalną alternatywę.

Purion 400 ma 1,6-calowy ekran i jest podobny do wyświetlacza Shimano EM800, montowanego w podobnym miejscu — przy kierownicy, blisko mostka. Umożliwia on wyświetlanie kluczowych informacji, takich jak prędkość, dystans, moc, kadencja, zasięg oraz stan baterii.

Wyświetlacz Bosch Purion 400

Silnik Bosch Performance Line CX Gen 5 oferuje te same tryby wspomagania, co wcześniej, z maksymalnie siedmioma opcjami, w tym Eco, Tour+, eMTB oraz Turbo. Możliwości personalizacji oraz regulacji mocy silnika można dokonać za pomocą aplikacji Bosch eBike Flow, która w ostatnim czasie zyskała liczne usprawnienia, poprawiając jej funkcjonalność.

Nowoczesne akumulatory na dłuższe wyprawy: PowerTube 600 i 800

Zasoby energii są kluczowe podczas wielodniowych, wymagających wycieczek z dużą ilością podjazdów. W odpowiedzi na te potrzeby Bosch wprowadził model PowerTube 800 – największy akumulator w ofercie inteligentnych systemów, idealnie współpracujący z nową wersją silnika Performance Line CX. Z gęstością energii dochodzącą do 205 Wh/kg, ten akumulator oferuje wyjątkową wydajność. W ofercie znajduje się również PowerTube 600, który uzupełnia gamę produktów.

Obydwa akumulatory korzystają z zaawansowanych ogniw o zwiększonej gęstości energii oraz nowo zaprojektowanej obudowy z aluminium. Zintegrowane z ramą roweru, estetycznie komponują się z jego wyglądem, zapewniając jednocześnie łatwy montaż i wymianę, jeśli takie rozwiązanie przewidział producent. Akumulatory są również kompatybilne z technologią DualBattery, co umożliwia ich łączenie. Użytkownicy eMTB mogą połączyć dwa akumulatory PowerTube 800, uzyskując pojemność aż 1600 Wh, co pozwala na pokonanie nawet najtrudniejszych tras bez potrzeby ładowania. Dodatkowo dostępny jest Ranger Extender PowerMore 250, kompaktowy akumulator wielkości butelki na napoje, który może pełnić funkcję dodatkowego źródła energii.

Sprawdź również nasz kalkulator zasięgu baterii roweru elektrycznego.

Solidnie, technicznie, premium?

Magnezowy korpus pokryty malowaniem proszkowym – solidnie i trwale, oraz znacznie odporniej na odpryski i uderzenia. Cały silnik montujemy obecnie tylko na dwie śruby. Znacznie ułatwiło to dopasowanie do ram i z nowym CX-em wysypało się od razu kilka świetnych rowerów, które w pełni zaatakowały możliwości nowego serca elektrycznego roweru górskiego – obok Treka, KTM i Orbea nowe rowery zaprezentował też Haibike i przede wszystkim Santa Cruz z kapitalnym modelem Vala o którym już pisaliśmy, a także niemiecki Cube, który od razu wystartował z całą gamą rowerów opartych o CX Gen5. Mamy do czynienia z doskonałym systemem, który na pewno odciśnie swoje pozytywne piętno na całym świecie rowerów elektrycznych.

Przykłady rowerów z nową generacją silnika Bosch Performance Line CX

Santa Cruz vala

Rower elektryczny Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala (wersja XX AXS RSV) | Bosch Performance Line CX/800 Wh | 160 mm | Cena detaliczna: 50,299 zł | Strona producenta

Haibike AllTrail 10.5 ABS

Rower elektryczny Haibike Alltrail 10.5 ABS
Haibike AllTrail 10.5 ABS | Bosch Performance Line CX/800 Wh | 120 mm | Cena detaliczna: 27,699 zł | Strona producenta

FOCUS JAM² 6.9

Rower elektryczny FOCUS JAM² 6.9
FOCUS JAM² 6.9 | Bosch Performance Line CX/600/800 Wh | 160/150 mm (p/t) | Cena detaliczna: 29,999 zł | Strona producenta

CUBE STEREO HYBRID ONE44 HPC AT 800

Rower elektryczny Cube Stereo Hybrid One44 HPC AT 800
CUBE STEREO HYBRID ONE44 HPC AT 800 | Bosch Performance Line CX/800 Wh | 150 mm | Cena detaliczna: 33,599 zł | Strona producenta

Trek Rail+ 9.8 XT Gen 5

Rower elektryczny Trek Rail+ 9.8 XT Gen 5
Trek Rail+ 9.8 XT Gen 5 | Bosch Performance Line CX/800 Wh | 160 mm | Cena detaliczna: 37,899 zł | Strona producenta

Bosch Performance Line CX – Re-ewolucja

CX piątej generacji to znakomity system. Umiejętnie sprzężony z kolarzem i dopasowanym rowerem jest w stanie bardzo zamieszać w wyrafinowanym świecie eMTB. Jest lekki, mocny, pojedzie dalej i płynniej od konkurencji. Pozwala zupełnie odciąć się od problemów roweru elektrycznego i całkowicie skupić na jeździe w trudnych warunkach. Po to został skonstruowany i dlatego tak dobrze się sprawdzi.


O marce Bosch

Bosch od lat jest liderem w branży e-bike’ów, dostarczając innowacyjne rozwiązania, które rewolucjonizują sposób, w jaki korzystamy z rowerów elektrycznych. Jako pionier w segmencie e-mobility, Bosch oferuje zaawansowane systemy napędowe, które łączą mocne silniki, inteligentne zarządzanie energią oraz intuicyjne technologie wspomagania jazdy. Produkty Bosch eBike Systems charakteryzują się niezawodnością, wytrzymałością i najwyższą jakością wykonania, co czyni je doskonałym wyborem dla osób poszukujących wygodnego, ekologicznego i nowoczesnego środka transportu.

Oficjalna strona: bosch-ebike.com

Media: Facebook, Instagram, YouTube


Kliknij, aby skomentować

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz również

Porady

Odkąd silnik elektryczny wraz ze swoją baterią zagościł w strukturze roweru, przedmiotem ożywionej dyskusji stało się jego umiejscowienie. Narodził się prosty podział – część...

Newsy

Rynek nie znosi próżni i obok nowoczesnych, poważnych rowerów elektrycznych mamy także coraz mniejsze i lżejsze systemy konwertujące dowolny rower do stadium pojazdu ze...

Porady

Rowery elektryczne (ebike) zyskują na popularności dzięki wielu zaletom, które sprawiają, że są atrakcyjną opcją transportu i rekreacji. Jednak jak każda technologia, mają również...

Newsy

Prostota – oto siła elegancji i najlepsza droga do uzyskania maksymalnej efektywności. W świecie e-bike'ów bywa o nią trudno. Nowe silniki są bardziej zaawansowane...

E-Bikers.pl to kompleksowy blog poświęcony wszystkim miłośnikom rowerów elektrycznych i nowoczesnej mobilności. Znajdziesz u nas najnowsze informacje, porady i recenzje dotyczące rowerów elektrycznych, ale również akcesoriów i elektroniki. Nasz portal to idealne miejsce zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych użytkowników e-bike'ów, którzy chcą być na bieżąco z trendami oraz nowościami na rynku. Blog jest nie tylko skarbnicą wiedzy dla e-bikerów, ale także przewodnikiem dla wszystkich, którzy chcą dołączyć do rosnącej społeczności rowerzystów elektrycznych.

Copyright © 2025 e-bikers.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.