Dołącz do nas

Co chcesz znaleźć?

Newsy

SUV – czyli uniwersalny rower elektryczny – czym się charakteryzuje i kto powinien się nim zainteresować?

Czy baliście się kiedykolwiek rzeczy, które są do wszystkiego? Zapewne tak, ponieważ ktoś wtedy automatycznie dorzucał słynne „skoro do wszystkiego, to i do niczego”. Odzwierciedla to też naszą skłonność do specjalizacji i niechęć do uniwersalnych urządzeń, z gruntu uznawanych za podejrzane. Czy słusznie? Oczywiście, że nie. Na świecie nie byłoby w takim razie smartfona, kombinerek, Volkswagena Passata. Czy w świecie rowerów, samych w sobie będącymi względnie uniwersalnymi także moglibyśmy poszukać takiej wszechstronności? Oczywiście, takie rowery nawet powstają i mają swoją nazwę. Elektryczne rowery do wszechstronnych zastosowań o uniwersalnym charakterze. W skrócie – SUV.

trekkingowy rower elektryczny SUV marki Haibike

SUV, czyli „Sport Utility Vehicle”, zupełnie jak w motoryzacji – „pojazd sportowo – użytkowy”. Oto nasz osławiony elektryczny rower uniwersalny. Jesteście ciekawi, jak to jeździ, z czym to ugryźć i jak się do tego wszechstronnego pojazdu przekonać? Jeśli tak, świetnie trafiliście. Zapraszamy do lektury artykułu o rowerach do (prawie) wszystkiego. Czy to elektryczny miejski rower do wszystkiego? A może rower górski, który się „zawieruszył” w mieście? Nie trzymamy Was w niepewności – rowery typu SUV czekają na odkrycie.



Czym charakteryzują się rowery elektryczne SUV?

Amortyzowany elektryczny trekking? A może miejski na zawieszeniu? Jak to w ogóle ubrać w odpowiednie określenia, których w naszym rowerowym świecie nigdy nie brak? Rower elektryczny SUV – kim tak naprawdę jesteś? Jak Cię poznać w dżungli specyfikacji i możliwości? Oto nasza praktyczna ściągawka. Co charakteryzuje rower elektryczny SUV?

Rama

Ponieważ rower SUV ma ambicję bycia uniwersalnym, jego cechy użytkowe są ważniejsze niż pozostałe. Spotkamy więc ramy z klasyczną wysoką rurą górną, ale i takie, które mają ją wygiętą celem obniżania przekroku, a więc komfortu wsiadania. Pierwotnie SUV-y pochodzą od rowerów eMTB, mają więc trochę terenowej żyłki, natomiast te z ramami o obniżonym przekroku są już nowym projektem i o swoim pochodzeniu raczej zapominają.

Ramy bez obniżonego przekroku są bliskie geometrią rowerom eMTB – mają bardzo podobny układ, dający dużą sprawność i dynamikę. Natomiast te z obniżonym przekrokiem to już rower typowo miejski i rekreacyjny – w lekki teren, na szutry, bezdroża i polne ścieżki. Z tą zaletą, że możemy jechać elegancko ubrani – zawsze łatwo wsiądziemy.

Silnik i bateria

Radzimy inwestycję w nowoczesne ramy z zintegrowaną baterią. I opracowane pod kątem stosowania silników markowych producentów jak Bosch czy Shimano. To nie tylko łatwiejszy serwis, komfort i ergonomia, ale także lepsza opieka pogwarancyjna i gwarancyjna. Oraz pewne komponenty, które zostały odpowiednio sprawdzone i certyfikowane. Rowery z takimi układami mają też spory zasięg, doskonale wyważony środek ciężkości i dużą, łatwo dostępną i sterowalną moc.

Amortyzacja

Wybór mamy podobny jak w przypadku eMTB. Wyższa półka technologiczna, ale także cenowa i kłopotliwa serwisowo to rowery full suspension. Jeździ się na tym zupełnie inaczej pod kątem komfortu i możliwości – wasz SUV może stać się przewodnikiem po trudnym terenie, dać Wam nowe horyzonty. Jednocześnie komponenty są droższe, a ich serwisowanie nieco bardziej kłopotliwe – często wymagające odpowiedniego fachowca i sprzętu. Bardzo często wręcz SUV przejmuje zawieszenie z dobrych eMTB. Co oczywiste, elektryczne rowery enduro są w tym względzie rewelacyjne.

Na tym tle rowery hardtail, czyli typowe maszyny z przednim amortyzatorem to czasami dużo niższa cena, łatwiejszy serwis i prostsza technologia. Dla jazdy miejskiej i w lekkim terenie będzie to wehikuł idealny, często prostszy i łatwiej dostępny. Wybór oczywiście zależy od Was.

Sprawdź również: Czy warto kupić zapasowy akumulator do roweru elektrycznego?

Napęd

Stosowany napęd nie odbiega od tych, które spotkamy w eMTB. Najczęściej spotykany układ to 1×12, przy czym możemy spotkać nieco bardziej uniwersalne kasety z tyłu, podobnie jak nieco większe tarcze z przodu – wszystko aby terenowe możliwości w określonym ułamku przekuć w prędkość.

Wyposażenie dodatkowe

Tu jest właśnie przysłowiowy diabeł ze szczegółów. SUV ogołocony do ramy będzie może przypominać eMTB, ale w tym wypadku właśnie te dodatki decydują o jego zabarwieniu. Mamy tu całą gamę błotników, bagażników, świateł, uchwytów. Błotniki są stałe, podobnie jak oświetlenie – najczęściej korzystające z zasilania głównym akumulatorem roweru. Stosowane są szersze, wygodniejsze siodła o bardziej miękkim charakterze. Także ogumienie będzie nieco inne – dostosowane mniej do terenu a bardziej do kanciastego charakteru miejskiej dżungli. Przy całym zaawansowaniu zawieszenia możemy też spotkać regulowane sztyce podsiodłowe i inne gripy kierownic. Wszystko po to, aby taki rower był gotowy do jazdy praktycznie od razu po zakupie.

W co powinien być wyposażony rower elektryczny SUV?

Teoria mówi, że SUV to elektryczny rower trekkingowy o DNA roweru eMTB. Silnik powinien mieć minimum 75 Nm momentu obrotowego, bateria minimum 600 Wh a opony powinny być szersze niż 2,00”. W praktyce oczywiście te dane mogą być zmienione – w zależności od tego, co oferuje producent, a do czego nam rower przyda się bardziej. Dopuszczamy więc szersze i wygodniejsze ogumienie, dodatkowe elementy wyposażenia jak i geometrię o niższym przekroku, która spycha SUVy bliżej rowerów miejskich. Połączenia na styku różnych kategorii rowerów stały się wypadkową do takich instytucji jak gravel i cross, zatem ich obecność w świecie rowerów elektrycznych absolutnie nie powinna nas dziwić.

Rowery elektryczne SUV – przegląd wybranych modeli dostępnych na rynku

SUV-y będą sukcesywnie pojawiać się w ofertach wybranych sklepów, chcących nadążyć za rynkowym tempem i upodobaniami klientów. Jako rowery elektryczne o dość szerokim wachlarzu zastosowań i możliwościach będą zapewne chętnie wybieranym modelem. Oto kilka wybranych egzemplarzy, które mogą Was zaciekawić.

Winora Yucatan X8

Rower elektryczny SUV Winora Yucatan X8 High darkblue

Jeden z najtańszych i jednocześnie bardzo przyzwoicie łączących cenę i jakość rowerów elektrycznych typu SUV. Rower elektryczny Winora Yucatan to typowy hardtail, ale z geometrią bliską rowerom eMTB, ułatwiającą manewry i atakowanie podjazdów. Świetna rama, doskonały osprzęt.

  • Silnik: Yamaha PW-S2, 250 W, 75 Nm
  • Bateria: Yamaha InTube 720 Wh, zasięg do 250 km;
  • Rama: aluminium
  • Amortyzator: SR Suntour XCM32 skok 100 mm
  • Osprzęt: Shimano
10999 zł
Sprawdź ofertę

Haibike Trekking 5 High

Rower elektryczny SUV Haibike Trekking 7.5 High błękitny

Jeden z najtańszych SUV-ów Haibike. Rower w ramie hardtail, gotowy do dłuższej jazdy, doskonale wykonany i z ciekawym osprzętem. Topowy silnik i zasięg.

  • Silnik: Yamaha PW-S2, 250 W, 75 Nm
  • Bateria: Yamaha InTube, 720 Wh, zasięg do 250 km
  • Rama: Aluminium
  • Amortyzator: SR Suntour Mobie 25 100 mm
  • Osprzęt: Shimano CUES
16211,55 zł
Sprawdź ofertę

Haibike Adventr 9

Rower elektryczny SUV Haibike Adventr 9 srebrny

O ile fulle zazwyczaj zaczynają się od 20 tysięcy złotych w górę, tu mamy przykład świetnego roweru za nieco mniej. W pełnym full-suspension, Adventr 9 świetnie nadaje się do pokonywania trudniejszych tras. Rower elektryczny Haibike świetnie poradzi sobie na nierównościach, a doskonały osprzęt i ciekawa rama stanowią ciekawy komplet tworzący rower z ogromnym potencjałem.

  • Silnik: Yamaha PW-S2, 250 W, 75 Nm
  • Bateria: Yamaha InTube, 720 Wh
  • Rama: Aluminium
  • Amortyzator: Rock Shox Psylo Gold Isolator RC 140 mm
  • Damper: Rock Shox Deluxe Select
  • Osprzęt: SRAM NX Eagle
17499,35 zł
Sprawdź ofertę

Haibike Adventr SE

Rower elektryczny SUV Winora Yucatan X8 High darkblue

Jedna z najciekawszych propozycji Haibike. Topowy Adventr SE ma topowe wyposażenie – osprzęt SRAM GX, bardzo mocny silnik Yamahy z dużą baterią. Oraz jest pełnym full-suspension ale z górną rurą ramy kompromisowo skłaniającą się ku typowemu SUV-owi. Rower jest bardzo wygodny, a jednocześnie zadziwiająco zwrotny i dynamiczny.

  • Silnik: Yamaha PW-X3, 250 W, 85 Nm
  • Bateria: Yamaha InTube, 720 Wh, zasięg do 290 km
  • Rama: Aluminium
  • Amortyzator: Fox 34 Float AWL Sweep Adjust, 140 mm
  • Damper: Fox Float Performance EVOL LV
  • Osprzęt: SRAM GX Eagle
22849,35 zł
Sprawdź ofertę

Porady dotyczące wyboru odpowiedniego e-SUVa

Rower elektryczny typu SUV to jedna z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi zelektryfikowanych jednośladów użytkowych. Będzie rozwijać się jeszcze bardziej, bo jego uniwersalny charakter pozwala na szerokie zastosowanie bez konieczności przesiadek. Oto kilka porad przed zakupem:

  • dla jazdy terenowej skłaniaj się ku „wysokiej” ramie i zawieszeniu full-suspension;
  • dla jazdy miejskiej i rekreacyjnej wybierz szersze ogumienie, ramę z niższym przekrokiem i rower typu hardtail;
  • fabryczne bagażniki nie wyczerpują tematu – sprawdź ile rower ma punktów montażowych;
  • nie wybieraj modeli nieznanej marki – utrudni Ci to serwis i naprawy;
  • wybieraj markowych producentów napędu – to dłuższe życie systemu, łatwiejsza obsługa i prostsze procedury po- i gwarancyjne.

Może cię zaintersować: Czy do roweru elektrycznego jest potrzebny specjalny łańcuch?

Rower typu SUV – poSUVaj się naprzód!

Rower elektryczny o tak uniwersalnych ambicjach może być całkowitą pomyłką konstrukcyjną, która nigdzie nie da sobie rady wystarczająco dobrze. Może być za ciężki do miasta i zbyt skomplikowany w teren. Rowery elektryczne typu SUV zdają się dobrze i rozsądnie balansować możliwości i zastosowania, nie stając się przesadną karykaturą w żadnej z tych dziedzin. Ich dalszy rozwój będzie naturalnym miejscem, gdzie zetkną się linie rozwoju rowerów elektrycznych. Z pewnością warto uczestniczyć w tej przygodzie – SUV ma potencjał. Bądź jego częścią.

Kliknij, aby skomentować

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz również

Porady

Wyobraźmy sobie taką idylliczną sytuację: masz rower elektryczny, paszport w zębach i głowę pełną marzeń o przemierzaniu alpejskich dolin, greckich wysp albo azjatyckich metropolii...

Newsy

Na początek ciekawy paradoks - technologia w rowerach elektrycznych rozwija się w zawrotnym tempie, a jeździmy wciąż z taką samą prędkością, prawda? Jednym z...

Newsy

Dostosuj swój kanał informacyjny i bądź na bieżąco z treściami od EBIKERS.

Newsy

Jak historia długa i szeroka, człowiek jako istota rozumna, chciał sobie zawsze ułatwić życie. Wynalazł krzesanie ognia, proch, papier, koło, samochód. Wszystko po to,...

E-Bikers.pl to kompleksowy blog poświęcony wszystkim miłośnikom rowerów elektrycznych i nowoczesnej mobilności. Znajdziesz u nas najnowsze informacje, porady i recenzje dotyczące rowerów elektrycznych, ale również akcesoriów i elektroniki. Nasz portal to idealne miejsce zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych użytkowników e-bike'ów, którzy chcą być na bieżąco z trendami oraz nowościami na rynku. Blog jest nie tylko skarbnicą wiedzy dla e-bikerów, ale także przewodnikiem dla wszystkich, którzy chcą dołączyć do rosnącej społeczności rowerzystów elektrycznych.

Copyright © 2025 e-bikers.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.